CentOS چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

CentOS چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

CentOS چیست؟

CentOS مخفف کلمه (Operating System Community Enterprise)است.سنت او اس یکی از توزیع های لینوکس است.سنت او اس یک سیستم عامل رایگان و منبع باز می باشد که از نظر عملکردی با Linux Red Hat Enterprise Linux (RHEL) منبع بالا دستی آن است سازگار می باشد.توزیع لینوکس:مجموعه ای از نرم افزار ها می باشد که با هسته لینوکس توزیع شده است.

 

توزیع سنت او اس چیست؟

CentOS یک پلت فرم تجاری است، درست مانند پیشین آن، RHEL، و برای شرکت ها و سازمان های بزرگ مناسب است. در اصل، توزیع لینوکس نیز می تواند در بخش خصوصی مورد استفاده قرار گیرد، اما توسعه دهندگان بر این گزینه تا حد زیادی تمرکز نمی کنند. توزیع لینوکس قبلا به عنوان یک سیستم عامل برای سرور مجازی ها بسیار محبوب است. (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله VPS و یا سرور مجازی چیست؟ را مطالعه کنید.)

توزیع سنت او اس چیست؟

مهمترین توزیع های لینوکس

Centos

Debian

Fedora

Android

Kali Linux

Arch Linux

Linux Mint

Gentoo Linux

Manjaro Linux

Elementary OS

 

ویژگی های سنت او اس چیست؟

سرعت عملکرد بالا که به عنوان منابع سرور فقط توسط یک اجاره دهنده استفاده می شود.

سیستم عامل CentOS فقط یکی از سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس است که به صورت رایگان در دسترس است.

سرورهای مبتنی بر سیستم های لینوکس پایداری عملکرد وتحمل پذیری بیشتری دارند. CentOS برای سرور اختصاصی از این امر مستثنی نیست.

راندمان بالا، کارآیی بالا. مانند هر سیستم مبتنی بر لینوکس ، CentOS دارای ویژگی های عملکردی بهتر است و این برای عملکرد پروژه های بزرگ بسیار مهم است.

سطح بالایی از امنیت. طی سال های گذشته CentOS به دلیل داشتن امنیت بالا برای یک سرور اختصاصی در ماشین ها وسیستم های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم عامل CentOS یک توزیع لینوکس است که یک پلتفرم محاسباتی با کلاس و مبتنی بر جامعه را به صورت عملکردی با منبع بالادست آن ، Red Hat Enterprise Linux سازگار می کند.

سیستم عاملCentOS7 با استراتژی توزیع مجدد فروشنده بالادست سازگار است و با به روزرسانی های امنیتی و مطالب آموزشی، پشتیبانی کاملی از صنعت کسب وکار می کند.

توزیع CentOS لینوکس می توانید از مزایای نرم افزارهای سرور منبع باز مانند Apache Web Server ، سامبا ، Sendmail ، CUPS ، vsFTPd ، MySQL و BIND استفاده کند.

سیستم عامل CentOS می تواند خیلی سریعتر از سیستم عامل های مشابه مبتنی بر لینوکس عمل کند زیرا فقط نسخه های اصلی نرم افزار را اجرا می کند.

لزوم استفاده از CentOS چیست؟

لزوم استفاده از CentOS چیست؟

  • امنیت CentOS

امنیت اصلی ترین دغدغه است سنت او اس دارای چندین ویژگی امنیتی داخلی می باشد. یکی از راه‌ هایی که سنت او اس برای محافظت از شما در برابر حملات سایبری کمک می‌کند، استفاده از Security-Enhanced Linux (SELinux) است.SELinux یک مکانیسم کنترل دسترسی است که می‌تواند قوانین را بر روی فرایندها و پرونده‌ها، بر اساس خط مشی‌ هایی که شما تعیین می‌کنید، اعمال کند. یکی از مفیدترین ویژگی‌ های آن است که آسیب پذیری حملات را کاهش دهد.

  • پشتیبانی گسترده

 ثبات و پشتیبانی از پلتفرم ها بسیار مهم است.نسخه‌های اصلی سنت او اس به مدت ۱۰ سال پشتیبانی می‌شوند و در صورت لزوم به روز رسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کنند. سنت او اس از نسخه بسیار پایدار (و غالباً برتر) نرم افزار خود استفاده می‌کند و به دلیل طولانی شدن چرخه انتشار، نیازی به برنامه‌ ندارد اغلب به روز می‌شود این امر به توسعه دهندگان و شرکتهای بزرگ که از آن برای صرفه جویی در هزینه استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد تا هزینه‌های مربوط به زمان توسعه اضافی را کاهش دهد.

  • مدیریت بسته بندی

با افزودن مزایای پشتیبانی گسترده، اگر برنامه یا سایتی در حال تولید دارید، نیازی نیست آن را تغییر دهید یا بسته‌ها را در صورت نیاز به اجرای نسخه خاصی به روز کنید. سنت او اس به سادگی از مدیر بسته YUM (Yellowdog Updater Modified) برای به روز نگه داشتن سیستم شما استفاده می‌کند.

  • انجمن‌ها و مستندات

از آنجا که سنت او اس یک پلت فرم پرکاربرد در سراسر جهان میزبانی وب است، به طور استاندارد به برترین توزیع در این صنعت تبدیل شده است. یکی دیگر از مزایای استفاده گسترده از آن، اطلاعات و اسناد موجود برای سنت او اس است. جامعه گسترده ای از توسعه دهندگان و کاربران وجود دارد که اطلاعات و مشکلات و مسائل دیگر را به طور منظم به روز رسانی می‌کنند و شما در صورت مواجه با هرگونه مشکلی به راحتی می‌توانید به انجمن‌های مربوطه مراجعه نمایید.

  •  پشتیبانی از پنل‌ های مدیریتی

 سنت او اس از چندین سیستم عامل مدیریتی از جمله cPanel، InterWorx، WebMin، DirectAdmin، Spacewalk، CWP، Plesk، ISPConfig، Virtualmin، Vesta CP و چندین سیستم عامل دیگر پشتیبانی کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سی پنل (cpanel) چیست و په کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.)این پنل‌های مدیریتی میزبانی چندین سایت را بر روی سرور شما آسان تر می‌کنند و همچنین کلیه فرآیندهای اصلی و رویه‌های سرور را به راحتی مدیریت می‌کنند.مقالعه سرور اختصاصی چیست؟ را مطالعه کنید.