VPS  و یا سرور مجازی چیست

VPS و یا سرور مجازی چیست

Vps  و یا سرور مجازی چیست؟

VPS مخفف کلمه Virtual Private Server یا همان سرور خصوصی مجازی است. در هنگام خرید Vps و خرید سرور حتما این نکته برای شما جالب می‌باشد که سرورهای مجازی در مقایسه با سایر سرویس‌های میزبانی مانند سرور اختصاصی هزینه بسیار کمتری داشته در حالی که سطح دسترسی بالاتری را دارا می‌باشند. از دیگرمزایای سرور مجازی می‌توان به این نکته اشاره  داشت که یک سرور مجازی می‌تواند به تعداد دلخواه  آی‌پی معتبر اختصاصی داشته باشد. در سرور مجازی دسترسی مدیر سیستم یا وب سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و می‌توانند با Remote Desktop  و یا SSH به سرور مجازی دسترسی داشته باشند.

 

مزایای سرور مجازی (VPS) چیست؟

  • در مقایسه با هاست اشتراکی سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

  • ترافیک بالای همسایه‌ها (سایر سرورهای مجازی که به‌صورت مشترک روی سرور فیزیکی شما نصب شده‌اند) تاثیری روی سایت شما ندارد و آن را دچار مشکل نمی‌کند.

  • شما دسترسی root (یا superuser) به سرور دارید و می‌توانید آن را پیکربندی کنید.

  • دیتابیس و تمام فایل‌های شما کاملاً در امان است و سرورهای همسایه هیچ دسترسی به آن نخواهند داشت.

  • ارتقاء آن راحت است؛ یعنی اگر خواستید وب‌سایت‌تان را توسعه دهید، به‌راحتی می‌توانید RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور مجازی خود را تا جایی که نیاز دارید بالاتر ببرید.

  • با توجه به امکاناتی که می‌گیرید، هزینۀ مقرون‌به‌صرفه‌ای می‌پردازید.

  • امکان نصب و اصلاح نرم افزارهای خاص روی سرور مجازی وجود دارد.

  • و…

 

 سیستم میزبانی وب VPS (سروراختصاصی مجازی) چگونه کار می کند؟

همانطور که از نام این سرویس برمی آید، اصلی ترین جنبه آن مجازی بودنش است. با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی یک سرور قدرتمند به چندین سرور مجازی تقسیم می شود. به عبارت دیگر یک قطعه سخت افزار فیزیکی که به عنوان سرورهای جداگانه مجازی عمل می کند.

اگرچه سرور فیزیکی در این حالت به اشتراک گذاشته شده است، اما هر سرویس حریم خصوصی خودش را دارد. سرور مجازی که شما از آن استفاده می کنید تنها در خدمت خودتان خواهد بود. قرار نیست CPU، RAM یا هر داده دیگری را به اشتراک بگذارید.

بزگترین تفاوت میان هاست اشتراکی و سرور مجازی در این است که منابع سرور چطور بین کاربران تقسیم می شود.

VPS یعنی:

  • عملکرد تضمینی با در اختیار داشتن منابع اختصاصی (CPU، RAM، حافظه، پهنای باند و …)

  • امنیت بهتر سایت، وبسایت شما در محیطی کاملا ایزوله میزبانی می شود، مانند سرورهای اشتراکی اتفاقی که برای همسایه شما می افتد تاثیری بر عملکرد شما نخواهد داشت.

  • دسترسی کاملا به root سرور، دقیقا مانند میزبانی وب اختصاصی.

سرویس مجازی

سرور مجازی مدیریت شده

در صورتیکه کسب‌وکار یا سازمانی دارای وب سایت سنگین و پربازدید باشد، استفاده از سرویس‌های معمولی و هاست‌های اشتراکی مناسب نبوده و بهتراست از سرورهای اختصاصی استفاده نمایند. اما در خیلی از مواقع نیاز به دانش فنی در ارتباط با سرور و زیرساخت و مباحث تخصصی مدیریت سرور می‌باشد که صاحبان این مشاغل تخصصی در این زمینه ندارند. در این صورت سرور مجازی مدیریت شده پیشنهاد می‌گردد. دراین حالت مدیریت سرور مجازی توسط تیم کارشناسان شرکت هاستینگ انجام می‌شود. استفاده از این پلن دارای مزایای متفاوتی است اعم از داشتن منابع اختصاصی ، بک آپ‌های، استفاده از کنترل پنل‌های متفاوت مانند سی پنل و دایرکت ادمین و پلسک، هاردهای SSD و SAS  ، حرفه‌ای‌ترین کانفیگ و تنظیمات برای سرویس.

 

 سرور مجازی مدیریت نشده

در این نوع سرور مجازی نصب برنامه‌های مورد نیاز بر روی سرور و کلا کنترل و مدیریت سرور بر عهده کاربر می‌باشد. به طبع هزینه این پلن پایین‌تر می‌باشد زیرا شرکتی که وی پی اس را از آن خریده‌اید، فقط وظیفه فراهم کردن سخت‌افزار و حفظ و نگهداری آن را دارد و شما سرور را اجاره کرده‌اید و مدیریت و نگهداری و بروزرسانی آن کلا توسط شما انجام می‌گیرد. نکته مهم این است که امنیت این نوع vps نسبت به نوع مدیریت شده کم‌تر است و فرد تازه کار و مبتدی تخصصی فنی جهت مدیریت سرور را نخواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود با صرف هزینه بیشتری از تخصص تیم پشتیبانی شرکت‌های ارائه دهنده سرور استفاده نمایید تا اطلاعات شما در امان بماند.

 

کاربرد سرور مجازی چیست؟

  • وب سرور: جهت سایت‌های پربازدید

بیشترین کاربرد vps در وب‌سایت هایی مانند فروشگاه‌های اینترنتی که نیازمند ترافیک ماهانه بالاتر، فضای ذخیره‌سازی بیشترو پردازنده قدرتمند‌تر از سرویس‌های اشتراکی هستندمی باشد، سرور اختصاصی مجازی راهکار مناسب و کاربردی خواهد بود.

  • ایمیل سرور: استفاده جهت میل سرور بدون محدویت تعداد ارسال ایمیل در روز در مقایسه با سرویس اشتراکی

در سرویس‌های اشتراکی تعداد ارسال ایمیل در طول روز و هفته محدود می‌باشد، لذا می‌توان VPS را در راستای رهایی از این محدودیت انتخاب کرد. هم‌چنین با دسترسی که به سرور وجود دارد، می‌توان نرم افزار ایمیل دلخواه خود را نیز بر روی سرور نصب کرد.

  • اپلیکیشن سرور: جهت راه‌اندازی اپلیکیشن خاص با منابع اختصاصی

پاسخ به پرسش مهمترین تفاوت هاست و vps چیست بدین صورت می باشد که با توجه به عدم دسترسی به مدیریت سرور در سرویس‌های اشتراکی، امکان نصب نرم‌افزار دلخواه کاربر بر روی آن وجود ندارد. در صورتی‌که می‌توان با پرداخت هزینه‌ای به مراتب کمتر از اجاره یا خرید یک سرور اختصاصی، اپلیکیشن دلخواه خود را بر روی سرور نصب کرد و از امکانات یک سرویس اختصاصی نیز برخوردار شد.

  • دیتابیس سرور: عدم محدودیت استفاده از حجم دیتابیس در استفاده از vps

در برخی از سرویس‌های اشتراکی میزان فضای ذخیره‌سازی دیتابیس متناسب با درصدی از حجم پلان اشتراکی یا نهایتا به اندازه حجم سرویس اشتراکی خواهد بود، در صورتی‌که سرور اختصاصی مجازی بدون این محدودیت، فضای ذخیره‌سازی بیشتری در مقایسه با سرویس اشتراکی در اختیار وب‌سایت می‌گذارد.

  • ارتقای عملکرد وب سایت:

  • با میزبانی بخش‌های متفاوت سایت روی ماشین‌های مجازی کوچکتر با قرار دادن بخش های مختلف سایت مانند وب، دیتابیس و ایمیل بر روی هر یک ازVDS های ایجاد شده، عیب‌یابی علل بروز اختلال سایت به‌سادگی انجام خواهد شد. چنانچه مشکلی بر روی یکی از ماشین‌ها رخ دهد، بخش‌های دیگر سایت بدون هیچ وقفه‌ای به کار خود ادامه خواهند داد. راهکار در اختیار داشتن چند ماشین مجازی جهت افزایش عملکرد بهینه بخش های مختلف یک سایت از دیگر کاربردهای VDS است.

سرور های مجازی ایرانی و خارجی

سرور مجازی ایران- Iran VPS

دیتاسنتر هایی که در ایران قرار دارند شناخته شده اند و با کمی جستجو آن را بدست می آورید. دیتاسنترهای پارس آنلاین، آسیاتک، افرانت و همراه اول از برجسته ترین دیتاسنتر ها هستند. چند سالی است که دیتاسنتر برج میلاد نیز مطرح شده است که به دلیل پهنای باند بالا و امکانات بسیار مناسب این دیتاسنتر، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

  •  سرعت شبکه:

سرعت شبکه در اتصال به سرور مجازی ایران خیلی بالاتر از خارج از ایران است. دقت کنید که فریب برخی تبلیغات را نخورید، برخی می گویند که سرعت سرور ایران بیشتر است. منظور از سرعت سرور مجازی ایران، فقط سرعت شبکه و انتقال داده ها به سرور است و سرعت خود سرور به سخت افزار سرور بستگی دارد نه به موقعیت جغرافیایی. همچنین دقت کنید که بالا بودن سرعت شبکه سرور مجازی ایران، فقط برای کاربرانی ایرانی مناسب است. اگر کاربران سرور مجازی خارج از ایران هستند، سرور مجازی ایران ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

  • هزینه:

هزینه تهیه سرور مجازی ارزان تر از سرور مجازی خارج از ایران است، همچنین هزینه ترافیک شبکه داخل ایران هزینه خیلی کمتری برای کاربران سرور مجازی دارد.

  • امنیت:

امنیت همیشه نسبی است و نمی توان گفت که سرور مجازی ایران امنیت بیشتری دارد و دقیقا به سیستم های امنیتی در نظر گرفته شده بستگی دارد. قسمتی از امنیت به نرم افزارو سیستم عامل سرور مجازی بستگی دارد و قسمت دیگر به عهده دیتاسنتر و امنیت شبکه ای که دیتاسنتر برای شما فراهم کرده است بستگی دارد.

  • پایداری و در دسترس بودن:

سرور های مجازی ایران در صورت قطعی و از دسترس خارج شدن اینترنت جهانی، به علت استفاده از شبکه ملی ایران در دسترس هستند. البته فقط برای کاربرانی که در ایران هستند قابل دسترسی است.

  • انعطاف پذیری:

به دلیل در دسترس بودن شرکت های ارائه دهنده و سهولت ارتباطات با راحتی بیشتری می توانید سرور مجازی خود را تغییر دهید یا کم و اضافه کنید و همچنین از امکانات اضافی و جانبی استفاده کنید.

  • SEO:

اگر سایت و خدمات پربازدید برای کاربران ایرانی دارید، تهیه سرور مجازی ایران تا مقداری می تواند در SEO سایت شما تاثیر داشته باشد.

 

سرور مجازی خارجی 

وقتی نام یک کشور در سرور مجازی و دسته بندی آن قرار دارد، به این معنی است که سرور میزبان سرور های مجازی در دیتاسنتر آن کشور قرار دارد. در زیر برخی از معروف ترین دیتاسنتر های کشورهای مختلف را معرفی می کنیم.

سرور مجازی آلمان

سرور مجازی که سرور میزبان آن در یکی از دیتاسنتر های کشور آلمان قرار دارد. معروف ترین دیتاسنتر آلمان هتزنر نام دارد.

سرور مجازی هلند

یکی از دیتاسنتر های معروف هلند OVH است.

سرور مجازی آمریکا

آمریکا دیتاسنتر های معروف زیادی دارد که ColoCrossing و XLhost از جمله آنها می باشند.

سرور مجازی انگلیس

از معروف ترین دیتاسنتر های انگلیس Redstation می باشد.

سرور مجازی فرانسه

از معروف ترین دیتاسنتر های این کشور OVH می باشد.

ویژگی 

  • شبکه:

سرورهای خارج از ایران پایداری شبکه بالاتری نسبت به دیتاسنتر های ایران دارند و حجم ترافیک و پهنای باند بالاتری را در سبد محصولات خود دارند.

  •  هزینه:

هزینه سرور مجازی خارج از ایران کمی بیشتر است، همچنین هزینه سرور مجاز خارج برای کاربران ایرانی هزینه بالایی دارد. اما اگر کاربران سرور مجازی در خارج هستند، هزینه متعادلی را دارد.

  • امنیت:

امنیت سرور های خارج از نیز به دیتاسنتر و سیستم های امنیتی موجود در سرور میزبان و شبکه بستگی دارد.

  • پایداری و در دسترسی بودن:

دیتاسنتر های خارج از ایران در سطح بالاتری قرار دارند و کیفیت سرویس ها نیز بیشتر می شود. در کل پایداری و در دسترسی بودن سرور مجازی خارج از ایران بالاتر است. ولی اگر ارتباط اینترنت جهانی ایران با مشکل مواجه شود، دسترسی به سرور مجازی نیز دچار مشکل می شود.

  • انعطاف پذیری:

برای کاربران ایرانی انعطاف پذیری سرور مجازی خارج از ایران کمتر است. به راحتی نمی توانید مشخصات سرور را تغییر دهید، همچنین فرآیند پشتیبانی و پرداخت نیز با مشکلات زیاد مواجه است.

 

انواع سرور مجازی براساس سیستم عامل

سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی است که سیستم عامل‌های پایه نصب شده بر روی آن یونیکس/لینوکس می‌باشد مانند Centos ، Ubuntu وDebian و کاربران با دسترسی Root از طریق SSH به آن دسترسی خواهند داشت. سرورهای مجازی لینوکس دارای سخت افزار قدرتمند هستند که با استفاده از مجازی‌سازهای گوناگون بازدهی، سرعت و کیفیت فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند. این سیستم عامل‌ امکان اجرای اکثر برنامه‌ها و ماژول‌های پرطرفدار و متن باز (opensource) را دارند. اکثر سایت‌سازها مانند Drupal و برنامه‌های تحت PHP نیاز به سیستم عامل لینوکس دارند. پس در صورتی که برنامه سایت شما با این زبان‌های برنامه نویسی نوشته شده است یا نیاز به این نوع سیستم عامل دارید، توصیه می‌شوذ سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس را تهیه نمایید.

سرور مجازی

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز دارای سیستم عامل قدرتمند و کاربرپسند و محبوب مایکروسافت ویندوز سرور می‌باشد. به صورتی که با پرداخت هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاص دارای یک سرور با منابع سخت افزاری و مجازی ساز قوی خواهید بود که می‌توانید نسخه سیستم عامل ویندوز سرور مورد نظر خود را بر روی آن نصب نمایید. دسترسی کامل جهت انجام هر موردی بر روی این سرورها برای شما فراهم می‌باشد. به این صورت که با استفاده از دسترسی admin  به سرور متصل می‌شوید و موارد مورد نظرتان را انجام می‌دهید.

 

سرور مجازی میکروتیک

برروی این نوع سرور مجازی پر سرعت و پایدار، سیستم عاملی با نام Mikrotik routerOS نصب می‌باشد. در واقع سیستم عامل این نوع سرور­ها، بر پایه لینوکس بوده و به طورکلی نقش یک روتر قوی را ایفا میکنند و هدف آن‌ها مسیریابی بوده و عموما برای افراد حرفه‌ای مناسب می‌باشد. از نظر هزینه سرور مجازی میکروتیک نسبت به روترهای  سیسکو تقریبا پایین‌تر است و نصب و راه اندازی رایگانی دارد. از سرور مجازی میکروتیک به عنوان مواردی چون فایروال، پروکسی سرور، سرور DHCP، وی پی ان، QoS، مسیریاب، MPLS و … استفاده می‌گردد.

 

انواع سرور مجازی براساس مجازی‌ساز

Xen

مجازی ساز xenیک نرم افزار مجازی ساز متن باز یا open source  می‌باشد که بر پایه لینوکس نوشته شده است و تا به امروز به عنوان سریع‌ترین مجازی ساز در دنیای فناوری اطلاعات شناخته شده است که هم برای سرورهای مجازی ویندوز و هم سرورهای مجازی لینوکس طراحی شده است. این نوع مجازی ساز را می‌توان به صورت سیستم عامل مستقیما بر روی سخت افزار نصب نمود. به عبارتی نیاز به سیستم عامل واسط  ندارد. به همین دلیل با استفاده از این نوع مجازی ساز می‌توان استفاده  بهینه‌ای از منابع سیستم و سرور داشت زیرا حجم بسیار کمی دارد و در نتیجه منابع  سرور مانند cpu وRAM  کم‌تری را درگیر می‌نماید.

 Esxi

مجازی ساز ESXI آخرین نسخه یا ورژن نرم افزارهای Hypervisor Vmware است، که این نوع مجازی ساز نیزمستقل از سیستم عامل بوده و به طور مستقیم بر روی سخت افزار نصب می‌شود. هسته اصلی مجازی سازی در vsphere را تشکیل می‌دهد. در این نرم افزار از تکنولوژی      Bare Metal استفاده شده است. برای مدیریت سرورهای ESX می توان از نرم افزارهای مدیریتی Vmware مانند VMware vCenter Server استفاده نمود. Vmware یک نرم افزار برای مجازی سازی و ارائه سرویس های cloud می‌باشد. Esxi درواقع نوعی سیستم‌ عامل محسوب می‌شود زیرا نیازی به سیستم‌ عامل میزبان ندارد و در سرعت و عملکرد بسیار مؤثر است.

Kvm

برای جا به جایی یک سرور به سرور دیگر از یک کلید میانبر به نام  KVM یا سوئیچ الکترونیکی استفاده می‌شود. مجازی ساز KVM  در واقع یک کلید با سرعت بالاو منابع کاملا اختصاصی می‌باشد که یک  Keyboard، monitor  و mouse  را با چندین سیستم کامپیوتر به اشتراک می‌گذارد. زمانی که قصد دارید چند سرور را از یک مکان کنترل کنید بسیار موثر است. این سرور مجازی امکاناتی را فراهم می‌آورد از جمله امکان مشاهده مصرف پهنای باند، تعویض سیستم عامل به صورت آنلاین، مشاهده کنسول VNC سرورمجازی به صورت آنلاین. زمانی که سروری را خریداری می‌کنید می‌توانید به طور Remote و از راه در به آن دسترسی داشته باشید ولی امکان بوت و bios نخواهید داشت. اما بوسیله KVM امکان خاموش و روشن کردن سرور، مشاهده کلیه مراحل بوت سرور، ورود به بایاس سرور برای شما فراهم است.

OpenVZ سرور های مجازی

OpenVZ

مجازی ساز OpenVZ یکی از بهترین مجازی سازهای رایگان است و جالب است که بدانید تنها  توسط این مجازی ساز می‌توان سرور مجازی لینوکس با سیستم عامل‌های Centos,fedora,debian,suse,ubuntu ایجاد نمود .به  این صورت که یک ostemplate ایجاد می‌نمایید و سیستم عامل مورد نظر خود را کمتر از چند ثانیه نصب می‌نمایید. این مجازی ساز تنها از سیستم عامل‌های گروه لینوکس پشتیبانی می‌کند که در واقع نقطه ضعف آن به شمار می‌آید. همچنین اگر مشکلی برای کرنل لینوکس رخ دهد تمامی سرورمجاز‌ی‌های دیگر نیز به مشکل برمی‌خورند. زیرا همه آنها از کرنل اصلی لینوکس استفاده می‌کنند. اما با این حال مصرف منابع کم و هزینه پایین و سرعت بسیار بالا و قابلیت استفاده از منابع بیشتری دارد.

میتوانید مقاله سرور مجازی یا VPS چیست؟  از گذشته منتشر شده آپ سرور را  هم مطالعه کنید.