لینوکس Linux چیست؟

لینوکس Linux چیست؟

در سرتاسر دنیا، کاربران از سیستم عامل های مختلفی استفاده می کنند که هرکدام دارای ویژگی ها و تاریخچه متفاوتی است. شاید معروف ترین و پرکاربردترین سیستم عامل دنیا را ویندوز دانست که در حال حاضر بیش از 75 درصد کاربران از آن استفاده می کنند. در کنار ویندوز، سیستم عامل های دیگری نیز فعالیت کرده و درصد کم اما مهمی از کاربران را به خود اختصاص داده اند. یکی از این سیستم عامل ها لینوکس Linux است که درحال حاضر حدود 3 درصد از کاربران فضای مجازی از آن استفاده می کنند.

در این مطلب از آپ سرور قصد داریم شما عزیزان را با تاریخچه، ساختار و کاربرد این سیستم عامل بیشتر آشنا کنیم.

تاریخچه کوتاهی از لینوکس

کمی به عقب تر برگردیم. حدود 30 سال پیش یعنی در سال 1991 میلادی، دانشجوی جوانی به نام لیناز تروالدز در یکی از دانشگاه های فنلاند به نام هلسینکی تحصیل می کرد. این دانشجو که آن زمان بر روی سیستم عامل مینیکس که نسخه محدودی از یونیکس  بشمار می رفت، مشغول بکار بود.

یونیکس را می توان یکی از عوامل مهم ساخت و ایجاد لینوکس دانست. یونیکس سیستم قدیمی تری بود که مشکلات و محدودیت هایی را برای کاربران ایجاد می کرد. تروالدز با در نظر گرفتن محدودیت ها و مشکلات این سیستم عامل، تصمیم گرفت که سیستم عاملی را بر پایه هسته یونیکس ایجاد کند تا موارد دلخواه و مورد نیاز خود را در آن لحاظ کند.

به همین ترتیب در ماه های انتهایی سال 1991 میلادی، نسخه 0.02 از لینوکس منتشر و ورود این سیستم عامل به دنیای رایانه انجام شد. پیشرفت این سیستم عامل به لطف متن باز بودن آن بسیار چشمگیر بوده و هم اکنون جزو سیستم عامل های محبوب دنیای وب به شمار می رود.

توزیع های لینوکس

از آنجایی که لینوکس جزو سیستم عامل های متن باز است، برنامه نویسان زیادی اقدام به توسعه و ارائه نسخه های مختلف و کامل تر از این سیستم عامل کرده اند. هریک از نسخه هایی که توسط افراد دیگر ارائه می شود یک توزیع لینوکس نام دارد. در حال حاضر معروف ترین توزیع های لینوکس سنت او اس (CentOS)، رد هت (Redhat)، دبیان ( Debian ) ، اسلاکویر (Slackware) جینتو (Gentoo) و اوبونتو (Obunto) نام دارند. تمام این توزیع ها روی هسته اصلی لینوکس گسترش یافته و تنها در برخی موارد شخصی سازی با لینوکس تفاوت دارند.

کاربردهای لینوکس در دنیای وب

از آن جا که لینوکس یک سیستم عامل متن باز و انعطاف پذیر می باشد، کاربردهای بسیار زیادی از آن برای کاربران وجود دارد. برای مثال، این سیستم عامل دارای قابلیت چند کاربری (Multi User) و چند وظیفه ای (Multi Task) است که این قابلیت ها در سیستم عامل های دیگر دیده نمی شود. قابلیت چندکاربره بودن لینوکس آن را به یکی از بهترین انتخاب ها برای شبکه تبدیل کرده است.

امنیت این سیستم عامل نیز بسیار بالا بوده و در وصف امنیت و کارایی این سیستم عامل همین بس که تقریباً 70 درصد از Firewallهای سخت افزاری از نسخه های Custom شده این سیستم عامل استفاده می کنند. در کنار این موارد، رایگان بودن لینوکس  باعث شده کاربران بسیاری به این سیستم عامل توجه کرده و به طور حرفه ای از آن استفاده نمایند.

» مطالب پیشنهادی


اگر به دنبال یک تیم معتبر و حرفه ای برای طراحی و پشتیبانی سایت هستید، گروه طراحی و سئو ایده نگاران ققنوس آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. همچنین در سایت آپ سرور خدماتی همچون ثبت دامنه، فروش گواهی نامه SSL و فروش انواع هاست ایران و سرور مجازی صورت می پذیرد و شما عزیزان می توانید در صورت نیاز از خدمات باکیفیت ما بهره مند شوید.