سئو و بهینه سازی عکس ها برای موتورهای جستجو

سئو و بهینه سازی عکس ها برای موتورهای جستجو

سئو تصاویر سایت چیست؟

بهینه سازی تصاویر سایت به معنای آن است که کیفیت و کمیت عکس ‌ها را به حدی برسانیم که روی سرعت آپلود شدن سایت تاثیر منفی نگذارند و کاربران را به خواندن مطالب و گشتن در سایت تشویق کند.همان طور که می‌دانید عکس‌ ها از جمله مواردی هستند که کاربر را به خواندن مقاله تشویق می‌کنند و از طرف دیگر، موجب می‌شوند آن‌ها درک بهتری از مطالب داشته باشند. پس با این اوصاف می‌توان گفت سئو تصاویر هم جزو مواردی است که در بهینه‌سازی سایت نقش مهمی بازی می‌کند.

 

روش های بهینه سازی تصاویر سایت

  • انتخاب فرمت مناسب

 توصیه می‌کنیم که برای عکس‌ها یا تصاویر بزرگ‌تر JPEG را انتخاب کنید. چرا که از نظر رنگ‌ها و وضوح با اندازه فایل نتایج نسبتاً خوبی به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید شفافیت پس زمینه را در تصویر خود حفظ کنید، از PNG استفاده کنید. همچنین شما میتوانید از WebP به جای JPEG و PNG استفاده کنید.

  • فشرده سازی تصاویر

به عنوان یک قانون کلی، هرچه اندازه تصویر کوچکتر باشد بهتر است.بارگذاری تصاویر بزرگ بیشتر طول می‌کشد و این می‌تواند تأثیر منفی بر تجربه کاربری به خصوص برای کاربران تلفن همراه داشته باشد.یک راه حل خوب این است که از ابزارهای بهینه سازی تصویر استفاده کنید که می‌توانند حجم فایل تصویر را بدون از دست دادن کیفیت کاهش دهند.به عنوان مثال میتوانید برای تمام تصاویری که در پست‌ها استفاده می‌کنید، ابتدا آنها را در Pixelmator باز نموده (مشابه فتوشاپ)، اندازه آنها را تغییر داده و سپس آنها را با فرمت png یا jpg آپلود نمایید.همچنین میتوانید قبل از آپلود تصاویر در وب سایت خود، اندازه فایل آنها را با imageoptim بهینه نمایید. این کار حجم فایل را بدون تاثیر بر کیفیت کاهش می‌دهد.

  • ایجاد تصاویر بروز و جدید

طبیعتا شما می‌خواهید عکس‌های شما در سایت باعث جذاب تر شدن محتوا شود. اگر وب سایت خود را با تصاویر تکراری پر کنید، قاعدتا مانند هزاران سایت دیگر که برجسته نیستند، خسته کننده به نظر خواهید رسید.هرچه تصاویر اصلی و جدید بیشتری داشته باشید، تجربه بهتری برای کاربر و شانس شما برای رتبه بندی در جستجوهای مرتبط بهتر است.

سئو و بهینه سازی عکس ها

  • کپی رایت

صرف نظر از فایل‌ های تصویری که برای استفاده انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که هیچ تضادی با حق نسخه برداری وجود نداشته باشد.بر اساس قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال (DMCA)، در صورت نقض هرگونه مشکل حق نسخه‌برداری ممکن است اخطاریه برای شما صادر شود. اگر صاحب یک محتوا محتوای خود را در وب سایت شما ببیند، می‌تواند یک دستور حذف از طریق DMCA صادر کند که شما باید از آن پیروی کنید.

  • سفارشی کردن نام فایل ها و تصاویر

وقتی صحبت از سئو به میان می‌آید، ایجاد نام فایل‌های توصیفی و شامل کلمات کلیدی کاملاً حیاتی است. نام فایل‌های تصویری به گوگل و سایر خزنده‌های موتورهای جستجو در مورد موضوع تصویر اطلاعات لازم را می‌دهد.

  • متن جایگزین مناسب سئو

زمانی که مرورگر نمی‌تواند تصاویر را به درستی نمایش دهد، تگ‌های Alt جایگزین متنی برای تصاویر هستند. ویژگی alt مشابه تگ عنوان، برای توصیف محتویات یک فایل تصویری استفاده می‌شود.زمانی که تصویر دانلود نمی‌شود، یک کادر تصویر با تگ alt در گوشه بالا سمت چپ ظاهر میشود. اطمینان حاصل کنید که این متن‌ ها با محتوای تصویر مطابقت دارند.توجه به تگ‌های alt نیز برای استراتژی کلی سئو در صفحه مفید است. اگر به هر دلیلی تصویر بارگذاری نشد، کاربران متوجه میشوند که تصویر قرار است چگونه باشد و شامل چیست.علاوه بر این، افزودن تگ‌های جایگزین مناسب به تصاویر وب سایت شما می‌تواند به وب سایت شما کمک کند تا با مرتبط کردن کلمات کلیدی با تصاویر، رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو کسب کند. حتی گوگل نیز به ارزش متن جایگزین در تصاویر اشاره کرده است.

(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله گوگل تگ منیجر چیست؟ را مطالعه)

  • ساختار فایل تصویری

گوگل دستورالعمل‌های تصویری خود را به روز کرد. یکی از به‌روزرسانی‌های مهمی‌ که آنها فاش کردند این بود که از مسیر فایل و نام فایل برای رتبه‌بندی تصاویر استفاده می‌کنند.این نکته مهم را هیچ وقت فراموش نکنید که مسیر فایل و نام فایل یک عامل رتبه بندی واقعی است.

  • عنوان و توضیحات

گوگل می گوید از عنوان و توضیحات صفحه شما به عنوان بخشی از الگوریتم جستجوی تصویر خود استفاده می‌کند.Google Images به‌طور خودکار یک عنوان و اسنیپت تولید می‌کند تا نتیجه و نحوه ارتباط تصویر با درخواست کاربر را به بهترین شکل توضیح دهد.همه عوامل اولیه سئو سایت درون صفحه شما مانند داده‌های متا، تگ‌های هدر، کپی روی صفحه، داده‌های ساختاریافته و غیره بر نحوه رتبه بندی تصاویر توسط گوگل تاثیر می‌گذارد.

  • ابعاد تصاویر

اگر از AMP یا PWA استفاده می‌کنید، باید ابعاد تصویر خود را در کد منبع مشخص کنید. حتی اگر از هیچکدام از این ابزارها استفاده نمی‌کنید، هنوز هم بهترین روش، تعریف عرض و ارتفاع است. چرا که تجربه کاربری بهتری را فراهم می‌کند. به علاوه، به مرورگرها اجازه می‌دهد تا قبل از بارگیری CSS، تصویر را اندازه بگیرند. این کار از پرش صفحه هنگام بارگیری جلوگیری می‌کند.ویژگی‌های ابعاد تصویر نیز برای جلوگیری از مسائل تغییر چیدمان تجمعی (CLS) که می‌توانند در بهینه‌سازی Core Web Vitals شما تداخل ایجاد کنند، مهم هستند.همچنین اطمینان از اینکه ویژگی‌های عرض و ارتفاع را برای هر عنصر تصویر و ویدیو لحاظ می‌کنید، کلیدی است. این کار به مرورگر می‌گوید که چقدر فضا برای منبع اختصاص دهد و از تغییر محتوای آزاردهنده که امتیاز CLS شما را پایین می‌آورد، جلوگیری می‌کند.

  • بهینه سازی تصاویر برای موبایل

سئوی موبایل در بدترین حالت، می‌تواند نرخ پرش بالا و تبدیل کم به شما بدهد،اما، در بهترین حالت، می‌تواند قدرت رتبه بندی بیشتر و تعامل بهتر کاربر را به شما بدهد.برای بهینه سازی تصاویر در موبایل باید تصاویر واکنشگرا (responsive) ایجاد کنید. این بدان معنی است که تصویر با اندازه سایت مقیاس می‌شود. اگر کاربر از دسکتاپ یا موبایل استفاده کند، سایز تصویر با اندازه دستگاه تنظیم می‌شود.

روش های بهینه سازی تصاویر سایت

  • اضافه کردن تصاویر به نقشه سایت

چه تصاویر خود را به نقشه سایت (sitemap) خود اضافه کنید یا یک نقشه سایت جدید برای تصاویر ایجاد کنید، باید تصاویر را در جایی در نقشه سایت خود داشته باشید.داشتن تصاویر شما در نقشه سایت، شانس موتورهای جستجو را برای خزیدن و ایندکس کردن تصاویر شما افزایش می‌دهد. بنابراین، ترافیک سایت بیشتر می‌شود.

(برای آشنا شدن با زبان برنامه نویسی پایتون مقاله زبان برنامه نویسی پایتون Python چیست؟ را مطالعه کنید.)

  • از تصاویر به عنوان بک لینک استفاده کنید

ایجاد تصاویر با کیفیت بالا، منحصر به فرد و یکتا نه تنها برای وب سایت شما عالی است بلکه زمانی که وب سایت‌های دیگر از تصویر شما برای صفحات خود استفاده می‌کنند، فرصتی فوق العاده برای کسب بک لینک و سئو خارجی است.

اگر تصاویر با کیفیت بالا ایجاد می‌کنید، شرکت‌های دیگر ممکن است بخواهند آن تصاویر را با پیوندهایی به کسب و کار شما، در سایت‌های خود به نمایش بگذارند. این بدان معناست که در نهایت، تصاویر می‌توانند تأثیر مستقیمی‌ بر میزان ترافیک، سرنخ‌ها و مشتریانی که از طریق تلاش‌های بازاریابی برای کسب و کار خود و استراتژی لینک سازی به دست می‌آورید، داشته باشند.

از طرفی این نکته را در نظر داشته باشید که بک لینک PBN یکی از روش‌های ایجاد بک لینک می‌باشد که در صورتی که به درستی ایجاد نشود به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته شده و شامل پنالتی گوگل می‌‌شود.

(بر روی مقاله بک لینک PBN چیست؟ کلیک کرده و آن را مطالعه کنید.)

  • URL مناسب

گوگل از مسیر URL و همچنین نام فایل برای درک تصاویر شما استفاده می‌کند. محتوای تصویر خود را طوری سازماندهی کنید که URL‌ ها به صورت منطقی ساخته شوند.

  • browser caching

کش نیاز به دانلود مجدد منابع و دیتاها‌ را از بین می‌برد، و می‌تواند زمان بارگذاری صفحه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.بهتر است این فایل‌ ها را برای مدت طولانی‌ تری روی حافظه پنهان تنظیم کنید تا منابع را برای بارگیری مجدد فایل‌ هایی که تغییر نکرده‌اند، هدر ندهید.

  • lazy loading

بارگذاری تنبل (lazy loading) در واقع یک روش سئوی بسیار عالی است و به تکنیک انتظار برای بارگذاری تصاویر در یک وب سایت تا زمانی که نیاز باشد اشاره دارد. تصاویر تا زمانی که در صفحه کاربر نمایش داده نشوند، بارگذاری نمی‌شوند. هنگامی‌که کاربر به قسمتی از صفحه که حاوی تصویر است پیمایش می‌کند، تصویر ظاهر می‌شود. این کار در سرعت لود سایت تاثیر به سزایی دارد.

  • content delivery network

CDN‌ها سیستمی‌ از سرورها هستند که به آنهاPOP (points of presence) گفته می‌شود، در سرتاسر جهان مستقر هستند و بسته به جایی که کاربر مستقر است، صفحات وب را ارائه می‌دهند. استفاده از CDN سرعت صفحه شما و کیفیت محتوای ارسالی به کاربر را بهبود می‌بخشد.

  • schema markup

نشانه گذاری شما کدی است که در وب سایت خود قرار می‌دهید تا به موتورهای جستجو کمک کند تا نتایج بهتری را به کاربران ارائه دهند.معمولا محتوای وب سایت شما ایندکس می‌شود و در نتایج جستجو بازگردانده می‌شود. اما با استفاده از نشانه گذاری شما، برخی از آن محتوا ایندکس می‌شود و به روش دیگری بازگردانده می‌شود.