گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر چیست؟

تگ چیست؟

تگ‌ قطعه کدهای کوچکی را شامل می‌شود که می‌توان آن‌ها را برای جمع‌آوری داده‌ها و ارسال‌ آن‌ها به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل، مانند گوگل آنالیتیکس، به سایت اضافه کرد. به وسیله تگ‌ها می‌توانید اطلاعات بسیار کاربردی و مفیدی مانند یافتن بخش‌هایی از سایت که از سوی کاربران کلیک بیشتری خورده‌اند، بازاریابی دوباره، میزان اسکرول کاربر در صفحه، مسیر رسیدن کاربر به سایت شما و مواردی از این دست را دریافت کنید.

بسیاری از سایت‌ها از انواع تگ‌ها برای تجزیه و تحلیل فضای آنلاین خود استفاده می‌کنند. برای ایجاد کردن این تگ‌ها، لازم است که مقداری کدنویسی روی آن صورت بگیرد. این کار هم زمان و هزینه زیادی از شما می‌گیرد و هم به سرعت خسته‌تان می‌کند. استفاده از جی تی ام یک روش مطمئن و ساده است که می‌تواند کار شما را بسیار راحت کند.

 

گوگل تگ منیجر GTM چیست؟

سرویس Google Tag Manager) GTM) توسط گوگل، برای مدیریت آسان تگ‌ها، ایجاد شده است. در واقع Google Tag Manager به عنوان یک واسط بین سایت (یا اپلیکیشن) شما و تگ‌ها (مثلا تگ گوگل آنالیتیکس) عمل می‌کند. به بیان دیگر، گوگل تگ منیجر، از ابزارهای رایگان گوگل برای مدیریت تگ‌ها در صفحات وب سایت است. با قرار دادن یک سری از کدها، در سایت مبدا، یک سری دیتا را از طریق گوگل آنالیتیکس میتوان آنالیز و بررسی کرد.

با استفاده از این تگ‌ها (که نیازی هم به برنامه‌نویسی ندارند)، اطلاعات جزیی‌تری را از وب‌سایت دریافت می‌کنید. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم گوگل تگ منیجر چیست، باید آن را ابزاری بدانیم که با قرار دادن چند خط کد در سایت موردنظر، می‌توانیم به‌وسیله گوگل آنالیتیکس، اطلاعات دقیق‌تری از وب‌سایت خود به‌دست آوریم. یکی از نکات مثبت گوگل تگ منیجر (GTM)، این است که هیچ تغییری در کدهای سایت شما ایجاد نمی‌کند، شما نیز برای جمع‌آوری اطلاعات لازم از مشتریان، نیازی به تغییر کدهای وب‌سایت خود ندارید.

گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس

گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس چه تفاوتی دارد؟

 

برخی افراد، به اشتباه سیستم‌های گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکیس را یکی می‌دانند. در حالیکه این دو، کاملا مجزا و البته در ارتباط با یکدیگر هستند.

 

گوگل آنالیتیکس ( Google analytics)

 

گوگل آنالیتیکس در واقع یک نوع سیستم ردیابی، تجزیه و تحلیل است که با قرار گرفتن روی وبسایت یا اپلیکیشن تلفن همراهتان، قابل استفاده است. برای استفاده از این برنامه، باید پس از نصب، اطلاعات مختلف مربوط به کاربران را دریافت و در فرصت مناسب آن‌ها را تحلیل کنید. برای انجام این کار نیاز به نصب یک کد ردیابی روی سایتتان دارید. سپس می‌توانید اطلاعات دریافتی از کاربرانتان را روی پلتفرم Google analytics بررسی کنید.

بعد از اینکه این مراحل طی شد، اطلاعات شما در پلتفرم برنامه ثبت و ذخیره و سپس به سرورهای گوگل ارسال می‌شود. در مرحله بعدی شما می‌توانید این اطلاعات را به صورت مرتب و طبقه‌بندی شده ببینید، آن‌ها را تحلیل و یا جابه‌جا کنید و تغییر دهید.

این کار به شما کمک می‌کند که با توجه به تحلیل‌هایی که از گوگل آنالیتیکس به دست آورده‌اید، تصمیمات استراتژیک جدیدی برای کسب‌وکار و تجارت خود بگیرید.

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

حالا که با گوگل آنالیتیکس و کاری که انجام می‌دهد آشنا شدید، معنای GTM را بسیار راحت‌تر متوجه خواهید شد. این برنامه یک سیستم برای مدیریت تگ‌هاست. یعنی به جای قرار دادن کدها در همه صفحات وب، کد ردیابی GTM را یکبار در وب‌سایت قرار می‌دهید. سپس می‌تواتید این کد ردیابی را به سرورهای تجزیه و تحلیل سایز متصل کرده و اطلاعات مورد نیازتان را دریافت کنید.

 به طور کلی و در یک تعریف ساده درباره تفاوت این دو سیستم باید گفت که تگ منیجر، تنها یک رابط میان وبسایت شما و ابزارهای ردیابی رفتار کاربران است. در حالیکه گوگل آنالیتیکس، یک سیستم تجزیه و تحلیل برای تگ‌های شما به شمار می‌رود. این دو ابزار در کنار یکدیگر می‌توانند ابزاری قدرتمند و رایگان در اختیارتان قرار دهند که به وسیله آن‌ها، به بهترین شکل اطلاعات وبسایتتان را تحلیل کنید.

مزایای گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

 

۱. سرعت عملکرد بسیار بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای گوگل تگ منیجر بیان می‌کنند، سرعت بسیار بالای عملکرد شماست. زیرا دیگر نیازی به اضافه کردن تگ‌های جداگانه در وبسایت نیست که زمان زیادی از شما بگیرد. با استفاده از سیستم تگ منیجر شما فقط نیاز به چند کلیک ساده دارید تا اطلاعات به شکل کامل و طبقه‌بندی شده به شما برسد.

۲. عدم نیاز به آموزش طولانی مدت

اگر قرار باشد برای هر فعالیت درون وبسایت نیاز به کدنویسی داشته باشید، علاوه بر آنکه زمان زیادی از شما می‌گیرد، نیاز به آموزش دارد. پیاده‌سازی کدها کار چندان آسانی نیست و هر بار که در انجام آن به مشکل بخورید، کل کار شما خراب خواهد شد. اما استفاده از تگ‌ها در سیستم GTM کار را برای شما بسیار آسان کرده و نیازی به آموزش‌های کدنویسی طولانی مدت ندارید. با چند آموزش ساده و تمریم و تکرار در ایجاد و راه‌انداری تگ‌ها، می‌توانید این کار را انجام دهید.

۳. جامع و کامل بودن برنامه‌ ها

تگ منیجر امکان بسیار خوب و اطلاعات یکپارچه و منسجمی را در اختیارتان قرار می‌دهد. به زبان ساده، زمانی که شما از جی تی ام استفاده می‌کنید، قادرید که تمامی تگ‌ها، تریگرها و متغیرهایتان را به صورت یکجا ببینید. بنابراین امکان انتقال، جابه‌جایی، ویرایش یا حذف و به طور کلی اعمال تغییرات روی آن‌ها راحت‌تر است. از این نظر، باید گفت که تگ منیجر، یک سیستم جامع و با دردصد بالایی بدون خطاست.

۴. ایمنی و ایجاد امنیت سایت

تگ‌ها و کدهایی که در وبسایتتان از آن‌ استفاده می‌کنید، گاهی باعث بروز مشکل یا اختلال در فضای سایت شما می‌شوند. اما زمانی که از تگ منیجر برای کارهای پردازش اطلاعات و بررسی آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید از تامین امنیت سایت خود مطمئن شوید. زیرا  Google Tag Manager به هیج عنوان اجازه بروز اختلال و مشکل را به سایت شما نمی‌دهد و از ورود تگ‌های ناسالم نیز به سیستم کاری‌تان جلوگیری می‌کند.

۵. هماهنگی و قابلیت اتصال با همه سرویس‌ ها

گوگل تگ منیجر به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت اتصال و هماهنگی با هر نوع سرویسی را داشته داشته باشد. در واقع شما می‌توانید از قرار دادن یک تگ در ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، گوگل آپتیمایز، هات جار، فایربیس و ده‌ها سرویس مشابه دیگر، یک تگ واحد را در سیستم وبسایت یا اپلیکیشن مورد نظرتان قرار دهید. GTM آنقدر محبوب و کاربردی است که امروزه، هر نوع ابزاری که طراحی و عرضه می‌شود، با آن هماهنگی دارد و می‌توان به آسانی از این سیستم در طراحی‌های جدید هم استفاده کرد.

البته باید بدانید که برخی از تگ‌ها در گوگل تگ منیجر تعریف نشده‌اند. مانند تگ‌های اپلیکیشن‌های ایرانی که هیچگونه تگی در این سیستم‌ها ندارند. اما این امکان را دارید که تا تگ هر ابزاری را به عنوان تگ‌های دلخواه، به سایت خود اضافه کنید. به این ترتیب مشکل تگ‌های از پیش تعریف نشده هم حل خواهد شد.

۶. پویایی تگ منیجر

باید بگوییم که GTM یک ابزار پویاست. یعنی چه؟ یعنی شما بدون تگ منیجر باید برای تحلیل این مورد که کاربران روی دکمه X چند بار کلیک کرده‌اند، در هر بار کلیک تگ‌های جداگانه قرار دهید. سپس این تگ‌ها، اطلاعات هر کلیک را به صورت جداگانه به گوگل آنالیتیکس می‌فرستند. اما با استفاده از تگ منیجر نیازی به این فرآیند خسته‌کننده تکراری نیست. شما با قرار دادن یک تگ واحد روی دکمه X قادرید که هر بار کلیک کاربران را از طریق گوگل آنالیتیکس و به صورت خودکار دریافت کنید!

۷. قابلیت استفاده در صفحات AMP و موبایل

استفاده از GTM تنها به صفحات وب و استاندارد تعیین شده برای آن‌ها محدود نیست. بلکه می‌توانید از این سیستم روی صفحه‌های AMP یا گوشی هوشمندتان هم بهره ببرید. درباره مهمترین مزیت استفاده از جی تی ام باید به این نکته اشاره کرد که وقتی یک تگ را روی اپلیکیشن قرار می‌دهید، نیازی به انجام به‌روزرسانی اپ نیست و استفاده از تگ منیجر در صفحه AMP و موبایل تفاوت چندانی با صفحات وب ندارد.

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

معایب استفاده از GTM

اگر بخواهیم به صورت جزیی به عیب‌های این برنامه نگاه کنیم، باید این نکته را بگوییم: استفاده همزمان از چندین تگ مختلف، می‌تواند به کند شدن سایت، از دست رفتن بازدیدکنندگان و مشتریان و کاهش رتبه سایت در رتبه بندی‌های گوگل منجر می‌شود. البته باید اشاره کنیم که این مشکل با کمی توجه و دقت در استفاده از تگ‌ها قابل حل است.

 

اصطلاحات گوگل تگ منیجر

تگ (Tag)

تگ‌ که با نام برچسب هم شناخته می‌شود، قطعه کدی است که مانند کد آنالیتیکس یا کدهای دیگر درون سایت قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی تگ‌ها، تحلیل و ردیابی رفتار کاربران و تبدیل تگ‌های بلند و طولانی به یک تگ کوتاه است. در نهایت، اطلاعات مورد نظر به وسیله تگ‌ها، به گوگل آنالیتیکس منتقل می‌شود.

تریگر (Trigger)

مجموعه وظایفی که برای تگ معین می‌شود، تریگر نام دارد. به زبان ساده باید گفت که هر تگ وظیفه مشخصی دارد. بنابراین با ورود به قسمت Trigger، سپس events و در نهایت filters می‌توانید وظایف مورد نیاز هر تگ را معین کنید. اگر تریگر با انجام کارهای خاصی فعال شود، تمام تگ‌های مرتبط با آن هم فعال می‌شوند.

متغیر (Variable)

متغیرها موظف‌اند که بخشی از اطلاعات را در خود نگه دارند. این اطلاعات می‌تواند یک آدرس یا کد خاصی باشد که به طور دائم از آن استفاده می‌کنید. این متغیرها را می‌توانیم به دو بخش متغیرهای پیش فرض و متغیرهای سفارشی تقسیم کنیم. متغیرهای پیش فرض، کاربرد بسیار بیشتری دارند و هر کسی متناسب با نیاز خودش می‌تواند از آن استفاده کند. اما درباره تگ‌های سفارشی، این تگ‌ها باید به صورت سفارشی و اختصاصی تعریف شوند.

 

کاربردهای گوگل تگ منیجر

 

  • اتصال سرویس‌های آمارگیری و رصد رفتار کاربران

  • ثبت تعداد کلیک روی دکمه‌ها

  • فعال‌سازی سرویس‌ چت، نوتیفیکیشن و...

  • فهمیدن میزان اسکرول صفحه توسط کاربران

  • رصد فرم‌ها از اطلاعات خروجی و حتی اطلاعات فرم‌های ارسال نشده

  • ثبت اطلاعات از پخش ویدیو یا صدا مثل فهمیدن بخش‌های جلو زده شده

  • شناسایی افزونه‌ها و فناوری‌های مورد استفاده کاربران

  • ثبت بازگشت و خروج کاربران از سایت

  • زیر نظر گرفتن رفتار کاربران اپلیکیشن‌ها و خطای اپ

  • افزودن تگ‌هایی مثل noindex به صفحه

  • افزودن کدهای اسکیما به صورت خودکار

  • رصد تعامل کاربران مثل زمان حضور در صفحه