زبان برنامه نویسی پایتون Python چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون Python چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون (Python Programming Language)، زبانی با یادگیری آسان محسوب می‌شود و از همین رو بسیاری از برنامه‌ نویس‌ های تازه‌ کار آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌ نویسی خود برمی‌گزینند، زیرا پایتون به عنوان یک زبان همه‌منظوره  (General-Purpose Language) ساخته و توسعه داده شده و محدود به توسعه نوع خاصی از نرم‌افزارها نمی باشد. به بیان دیگر، می‌توان از آن برای هر کاری، از تحلیل داده (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازی‌ های کامپیوتری استفاده کرد. بنابراین، یادگیری پایتون بسیار حائز اهمیت است.

زبان برنامه نویسی پایتون در میان جوامع علمی از محبوبیت فوق العاده ای بر خوردار است زیرا از آن برای محاسبه معادلات پیچیده و تحلیل های داده استفاده میشود این زبان برنامه‌نویسی در زمینه «توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی» (Rapid Application Development) دارای جذابیت بالایی است، زیرا دارای (Dynamic Types) و (Dynamic Binding) می باشد.

 

زبان برنامه نویسی پایتون چه کاربردی دارد؟

آنالیز اطلاعات

خودکار‌سازی برنامه‌ ها

گسترش برنامه‌ های تحت وب

توسعه اپلیکیشن‌ های تحت وب ، تلفن همراه (Back end)

اسکریپت نویسی( ایجاد دستورالعمل‌هایی که سیستم رایانه را وادار به انجام کاری می‌کند)

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون در حوضه های مختلف 

ویژگی ها و قابلیت های زبان برنامه نویسی پایتون Python چیست؟

 

  •  امنیت اطلاعات

  

از زبان برنامه نویسی پایتون در صنعت ایمنی اطلاعات استفاده می شود.

  • سادگی (Simplicity)

پایتون یک زبان ساده است. وقتی نگاهی به کد یک برنامه ی نوشته شده به زبان پایتون بیاندازیم، احساس می کنیم که با یک متن انگلیسی صریح مواجه هستیم. این بزرگترین نقطه ی قوت پایتون است که به جای درگیر کردن برنامه نویس به جزئیات زبان به او اجازه می دهد تا روی حل مسئله تمرکز داشته باشد.این موضوع سرعت کدنویسی و خوانایی این زبان را هم افزایش داده است.

  • یادگیری آسان

قطعاً عامل اصلی این موضوع که یادگیری پایتون به عنوان قدم اول به مشتاقان برنامه نویسی و حتی کودکان توصیه می شود سیستم فوق العاده ساده ی آن است.

همان طور که گفتیم صراحت زبان پایتون نه تنها خوانایی آن را افزایش داده است،بلکه با حذف پیچیدگی ها سهولت یادگیری آن را نیز بیش افزایش داده است.

  • رایگان و متن باز (Free & Open Source)

توزیع های مختلف زبان برنامه نویسی پایتون کاملاً رایگان بوده و هر برنامه نویس می تواند سورس کد آن را بخواند، آن را تغییر دهد، و در برنامه های خود از اسکریپت های آن استفاده کند.ماهیت متن باز پایتون موجب شده است که این زبان با پلتفرم های مختلف سازگار باشد.

  • سطح بالا بودن

پایتون از جمله زبان های قدرتمند سطح بالا است که برنامه نویس را درگیر جزئیات سطح پایین مثل مدیریت حافظه یا کار با ثبات ها (Registers) و غیره نمی کند.

  • پرتابل بودن (Portable)

ماهیت متن باز پایتون موجب شده است که این زبان با پلتفرم های مختلف سازگار باشد.بنا بر اعلام رسمی سایت پایتون، در حال حاضر این زبان بر روی ۲۱ پلتفرم از جمله Windows، GNU/Linux، Macintosh، Solaris، Android، iOS، و … کار می کند و برنامه های نوشته شده به این زبان بدون نیاز به تغییر یا با تغییرات بسیار جزئی بر روی تمام پلتفرم ها اجرا می شوند.

  •  زبان تفسیر شده

بر خلاف زبان های کامپایل شده ای مانند سی یا جاوا، زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان تفسیر شده است و سورس کد برنامه های نوشته شده به این زبان با استفاده از یک مفسر اجرا می شود که همین موضوع قابلیت پرتابل بودن آن را افزایش می دهد.

  • شیء گرایی (Object Oriented)

پایتون در مقایسه با زبان هایی مانند جاوا یا سی پلاس پلاس، روش قدرتمندتر و ساده تری را برای اجرا برنامه های شیئ گرا به کار می گیرد.

  • توسعه پذیری

یکی از مشکلات زبان تفسیر شده ی پایتون سرعت پایین اجرا در مقایسه با زبان های کامپایل شده ای مانند سی یا جاوا است،حال اگر بخواهید قطعه ای از کد ها سریع تر اجرا شود یا اگر بخواهید بخشی از الگوریتم برنامه ی خود را پنهان کنید می توانید آن بخش را به زبان سی، سی پلاس پلاس یا جاوا بنویسید و آن را در میان کد های پایتون برنامه ی خود قرار دهید.

  • جای پذیری

علاوه بر این که می توان کد های زبان های دیگر را در برنامه های نوشته شده به زبان پایتون قرار داد،می توان قطعه کدهایی را به زبان پایتون نوشت و در سورس کد برنامه های سی،سی پلاس پلاس یا جاوا نشاند و به این ترتیب قابلیت های اسکریپتی به سورس کد مد نظر اضافه نمود.

زبان برنامه نویسی پایتون چه کاربردی دارد؟

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون در حوضه های مختلف 

سرویس ابری Dropbox

بخشی از سرویس ایمیل یاهو

تست سخت افزار در IBM ،Intel ،Cisco

ابزارهای نصب لینوکس در نسخه ی Redhat

موتور جستجوگر گوگل و موتور گرافیکی یوتیوب

ساخت برنامه های کاربردی علمی در سازمان فضایی ناسا، Fermilab