هدف جستجو یا search intent ‌چیست؟

هدف جستجو یا search intent ‌چیست؟

هدف کاربر (User intent یوزر اینتنت) که برخی از افراد آن را به عنوان هدف از کلمه جستجوشده (query intent کوئری اینتنت) یا هدف از جستجو (search intent سرچ اینتنت) نیز می شناسند تعیین کننده و مشخص کننده نوع هدف، قصد و یا تصمیم کاربران آنلاین از جستجوی آنها در موتورهای جستجوگر است.

به طور مثال برخی از کاربران هنگامی که یک کلمه کلیدی را جستجو می کنند تصمیم دارند که دقیقاً به یک وبسایت خاصی بروند و یا محصول خاصی را خریداری کنند و یا از صحیح بودن یک موضوع اطمینان حاصل کنند.

 

اهداف کاربران از جست و جو چیست؟

 

جستجو به قصد کسب اطلاعات

اولین هدفی که ممکن است برای جستجو وجود داشته باشد، کسب اطلاعات است. بسیاری از کاربران در طول روز برای رسیدن به یک اطلاعات مشخص، در اینترنت جستجو می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند درباره آب و هوا، تحصیلات، آموزش سئو یا هر موضوع دیگری باشد. این دسته از کاربران یا یک سوال مشخص دارند یا می‌خواهند در یک حوزه خاص اطلاعات بیشتری کسب کنند.

باید بدانید که درک گوگل از search intent بسیار بیشتر از نشان دادن نتایج بر اساس کلمه کلیدی است. برای مثال، می‌داند فردی که به دنبال “سس گوجه” است، دستور تهیه آن را می‌خواهد نه تاریخچه کشف سس را. می‌داند وقتی کاربری کلمه Mercury را جستجو می‌کند احتمال زیاد منظورش سیاره عطارد است نه عنصر جیوه! گوگل حتی می‌داند در جواب چه سوالاتی بهتر است ویدیو و تصویر پیشنهاد دهد تا متن و خبر.

جستجو با هدف پیدا کردن سایت

دومین هدف جستجوی رایج بین کاربران، پیدا کردن یک وب سایت خاص است. معمولاً افراد به جای تایپ آدرس کامل یک وب سایت، نام آن را جستجو کرده و سپس روی لینک آن در صفحه نتایج کلیک می‌کنند. پس حتی اگر مخاطبین‌تان آدرس کامل وب سایت شما را ندانند ممکن با جستجوی نام سایت، آن را پیدا کنند.

اگر از این نوع جستجو و ترافیکی که می‌توانید از طریق آن بگیرید آگاه باشید، شانس بسیار خوبی در دیده شدن توسط کاربران خواهید داشت. اینجاست که نام سایت و دامنه شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اگر این نام به درستی انتخاب نشده باشد، ممکن است در نتایجی از جستجوها دیده شوید که هیچ ترافیکی برای شما در پی نداشته باشد. یا نام سایت‌تان آنقدر در حوزه‌ای دیگر محبوب باشد، که وقتی کاربر آن را جستجو می‌کند، لینک سایت شما را در رتبه‌های بالای نتایج جستجو نبیند.

 

هدف جستجو یا search intent ‌

 

جستجو به نیت خرید

سومین نوع search intent جستجو به قصد خرید کردن است. روزانه هزاران نفر به صورت اینترنتی خریدشان را انجام می‌دهند و برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود، از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. جستجو کردن نام محصول به کاربران کمک می‌کند که بهترین خرید را داشته باشند یا قبل از خرید، از ویژگی‌های محصول انتخابی خود آگاه شوند.

جستجو به قصد تحقیق و بررسی

خیلی از افراد از اینترنت استفاده می‌کنند که در یک زمینه خاص تحقیقی انجام دهند. مثلاً می‌خواهند بدانند بهترین ماشین لباسشویی متعلق به کدام برند است؟ یا چه پلاگین سئویی مناسب کار آن‌هاست؟ این دسته از کاربران قصد خرید دارند، اما برای این‌کار، نیاز به زمان و مطالعه بیشتری دارند.

 

 

هدف کلمه کلیدی در هدف جستجو یا search intent چیست؟

کلماتی که مردم در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند اطلاعاتی در مورد هدف آن‌ها ارائه می‌دهد. اگر مردم از کلماتی مانند «خرید» و «تخفیف» استفاده می‌کنند حتما قصد خرید چیزی را دارند. اگر در جستجوی محصول خاصی هستند احتمالا می‌خواهند آن را بخرند. اما اگر از کلماتی مانند «اطلاعات»، «چگونه» و «بهترین راه برای» استفاده می‌کنند، باید بدانید که آن‌ها هدف جستجوی اطلاعاتی دارند.

 

چگونه محتوای خود را با توجه به search intent بهینه کنیم؟

فرض کنید لندینگ پیج یا صفحه فرودی دارید که می‌خواهید برای اهداف جستجوی مخاطبین خود، آن را بهینه کنید. اینجاست که باید شناخت کافی از Search intent آن‌ها داشته باشید. اگر کاربری به دنبال پیدا کردن مقاله‌ای است، شما نباید صفحه محصول را به او نشان دهید. حداقل نه در برخورد اول. یا اگر مخاطب شما قصد دارد کالایی بخرد، نباید با مقاله‌ای طولانی رو به رو شود که او را فراری دهد. به جای این‌کار، مستقیم به دکمه خرید هدایتش کنید.

بهینه کردن صفحات محصول با کلمات کلیدی ترغیب کننده فکر خوبی است. برای مثال اگر در فروشگاه‌تان قرص‌های ویتامین و مکمل می‌فروشید، بهتر است یک صفحه لندینگ داشته باشید که برای فروش ویتامین بهینه شده باشد و در آن انواع قرص‌ها را معرفی کنید. در این صفحه یا مقالاتی که در این‌باره در سایت خود منتشر می‌کنید، کاربر را مجاب کنید که چرا باید محصول شما را خریداری کند. می توانید برای این منظور، از تکنیک‌های تبلیغ نویسی استفاده کنید.

پس گام اول این است که مخاطب خود را بشناسید و بدانید که به دنبال چه چیزی می‌گردد. اگر بتوانید پرسشنامه کوچکی درست کنید و از کاربران خود بخواهید درباره جستجوهایشان به سوالاتی پاسخ دهند، احتمالاً دید بسیار بهتری به نیازهای جامعه مخاطب خود پیدا خواهید کرد. سپس با آگاهی از search intent کاربران، محتواها و صفحات وب سایت خود را بهینه کنید.

 

چرا کشف Search Intent در سئو اهمیت دارد؟

چون رضایت کاربر بزرگترین دغدغه و هدفی است که گوگل دنبال می‌کند. این ساده‌ ترین و در عین حال صادقانه ‌ترین پاسخی است که می‌توان به این پرسش داد. اگر بخواهیم دقیق ‌تر بگوییم، گوگل به طرز وسواس گونه‌ ای نسبت به نیازی که مخاطب قصد دارد از طریق سرچ یک عبارت در موتورهای جستجوی گوگل برآورده کند، حساس است.

ضرورت شناخت و بکارگیری هدف سرچ از جنبه‌ های مختلفی به اثبات رسیده است. و عدم استفاده از تکنیک سرچ اینتنت به معنای خط خوردن از رنکینگ‌ های گوگل است، حتی با این وجود که بک‌لینک‌ ها و دیگر تکنیک‌ های سنتی رنکینگ هنوز هم مهم هستند.

در واقع اهمیت این تکنیک به قدری زیاد است که گوگل از آن با عنوان تعریف دوباره ‌ای برای مارکتینگ فانل یا قیف بازاریابی یاد می‌کند.

اینجاست که دیگر شکی باقی نمی ماند که نه بک لینک ها و نه ترفندهای سئو نمی توانند به اندازه رضایت کاربر از رسیدن به هدفی که از سرچ دارد، در دیده شدن و رسیدن آن به اولین پیشنهادات صفحه اول نتایج موتورهای جستجو مفید باشند.

پس کافی است هدف جستجو را در صدر دغدغه های خود برای سئوی سایت قرار دهید، گوگل بقیه موارد را راست و ریس می کند.

 

 کشف Search Intent در سئو

 

چند ترفند کارآمد

  • گوگل popus ها را دوست ندارد پس فقط در شرایطی از آن استفاده کنید که گزینه Exit Intent روشن باشد.

  • نوشتن بهترین بلاگ پست بدون در نظر گرفتن روان بودن و سهولت در خواندن، به هیچ دردی نمی خورد.

  • با خودتان روراست باشید. شاید خیلی ها وقت و علاقه خواندن تک تک واژه های محتوای شما را نداشته باشند، پس با زیرعنوان ها به کاربران کمک کنید زودتر به بخش مورد نظر و پاسخ برسند.

  • چطور می‌شود قدرت رسانه‌های تصویری مانند عکس و ویدئو را در فهماندن بهتر موضوع، رساندن کاربر به هدفش و البته ایجاد تجربه کاربری جذاب تر نادیده گرفت؟

  • به رعایت هدف جستجوی کاربر در محتواهای جدید اکتفا نکنید. خیلی از پست‌ها در ابتدا رنکینگ سایت را بالا برده و سپس به قعر نتایج جستجوی گوگل سقوط می‌کنند. قطعاً دلیل این رویداد چیزی نیست به جزء search intent. پس محتواهای موجود را با این تکنیک بهینه سازی کنید.

  • بخش people also ask را مانند یک نقشه رسیدن به گنج بدانید! چرا که با نگاه کردن به این بخش متوجه می‌ شوید کاربران چه سؤالات و نیازهایی حول محور موضوع محتوای شما دارند. بنابراین با پرداختن به این موضوعات و پاسخ دادن به سوالاتی که در این بخش مطرح شده است، در محتوای سایت شما کاربران جدیدی به سمت خواندن پستتان هدایت می شوند.