بک لینک PBN چیست؟

بک لینک PBN چیست؟

بک لینک چیست؟

بک لینک در واقع به لینک هایی گفته می شود که به یک سایت ارجاع داده شده اند،سایت هایی که سایت ما را معرفی کرده اند.در گذشته که الگوریتم ها ساده تر بودند سایت ها صرفا با افزایش تعداد لینک ها شروع به اعتبار سازی می کردند و با پرداخت مبلغی ناچیز می توانستند میلیون ها لینک به صورت کامنت، پروفایل و در کل لینک های اسپم خریداری کنند.

 

بک لینک PBN چیست؟

بک لینک پی بی ان( Private Blog Networks) است به معنای شبکه ی خصوصی وبلاگ ها ،به این معنی که ما برای لینک سازی به سبک PBN نیاز به یک شبکه ی وبلاگی با هویت بالا داریم.برای ایجاد چنین ساختاری اغلب تعداد زیادی وبلاگ با موضوعات مختلف ایجاد می شود و شروع به بالا بردن اعتبار دامنه ی این وبلاگ ها می کنند.در آخر از این وبلاگ ها برای اعتبار بخشیدن به سایت های هدف استفاده می شود.در واقع بک لینک PBN یک بک لینک در شبکه ی چند لایه است که اعتبار بالایی را به سایت شما خواهد داد.

 

دلایل متخصصان سئو برای داشتن بک لینک PBN

  •  داشتن کنترل دقیق بر منابع ایجاد لینک

اگر همه سایت‌ هایی که به شما لینک می‌دهند تحت کنترل شما هستند، هرگز با حضور سایت‌های رقیب، از دست دادن تمرکز محتوا یا کاهش کیفیت و اعتبار مشکلی نخواهید داشت.در بدترین حالت، ممکن است سایت شما توسط گوگل جریمه شود و در این صورت، از آنجا که همه لینک‌ ها در اختیار شماست، می‌توانید به راحتی لینک‌های کم هزینه را دریافت کنید.

  • وجود دامنه‌های معتبر و منتشر شده

به جای تمرکز بر سایت‌هایی با محتوای مرتبط و اعتبار بالا، فقط به دامنه‌هایی که هر روز به پایان می‌رسد نگاه کنید و موضوعات مربوط به سایت خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید. در عمل، گزینه‌های شما برای پیوند خارجی و ایجاد شبکه‌های عظیم بسیار زیاد خواهد بود.

  •  سادگی روند بررسی و نظارت

سایتهای معتبر و ارزشمند معمولاً مراحل پیچیده و دشواری برای پذیرش پیوند شما و نمایش آن در قسمتهای مختلف سایت دارند. در واقع شناسایی این سایت‌ها، تعامل با مدیر سایت و نظارت بر وجود پیوندها و حفظ کیفیت محتوا زمان بر و بسیار خسته کننده است.

گوگل از چه طریقی بک لینک PBN را شناسایی و جریمه میکند؟

گوگل از چه طریقی بک لینک PBN را شناسایی و جریمه میکند؟

  • دامنه‌ها همگی به نام یک شخص هستند

یکی از معیارهای گوگل برای شناسایی شبکه‌های لینک‌سازی، مالکیت دامنه‌هاست. اگر همه سایت‌هایی که در یک شبکه قرار گرفته اند و یکدیگر را تقویت می‌کنند متعلق به یک نفر باشند یا توسط یک شرکت واسطه ثبت شده باشند درک ارتباط آنها کار ساده‌ای خواهد بود.

برای جلوگیری از این مشکل دامنه‌های شما باید به نام افراد مختلفی ثبت شده باشد یا اطلاعات Whois سایت‌ها مخفی شود. البته مخفی کردن اطلاعات Whois برای شما هزینه‌های اضافی خواهد داشت و همین‌ کار موجب مشکوک شدن بیشتر گوگل به این دامنه‌ها می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌شود دامنه‌ها به نام افراد مختلفی ثبت شوند.

  • سایت‌های شبکه لینک بر روی یک هاست یا سرور قرار گرفته‌اند

شناسایی شرکت ارائه دهنده هاست یا IP سایت کار بسیار ساده‌ای برای گوگل است. اگر سایت‌هایی که در شبکه شما قرار گرفته و یکدیگر را تقویت می‌کنند همگی بر روی یک ارائه دهنده و با یک IP مشابه باشند عملا ریسک شناسایی شبکه توسط گوگل بالا خواهد بود.

برای حل این مشکل شما باید از شرکت‌های مختلف هاست بگیرید یا برای هر سایت یک IP اختصاصی تهیه کنید که همین مساله موجب افزایش هزینه‌ها و دشوار شدن مدیریت سایت‌ها خواهد شد.

یکی از روش‌های رایج برای مخفی شدن اطلاعات هاست استفاده از سرویس‌های CDN مانند Cloudflare است که موجب تغییر DNS سایت و مخفی شدن اطلاعات هاست اصلی می‌گردد. جالب است بدانید که حتی با استفاده از این سرویس همچنان IP اصلی برای گوگل قابل شناسایی و ردگیری است!

  • دامنه‌هایی که میخرید با ماهیت و محتوای جدیدی فعالیت می‌کنند

زمانیکه صرف شناسایی و خرید دامنه‌های آزاد شده و معتبر می‌کنید باید اطلاعاتی از محتوا و ساختار آنها نیز داشته باشید. زیرا که با تغییرات اساسی در محتوا و ساختار یک سایت ممکن است گوگل متوجه ورود آن به یک شبکه لینک بشود.

از دست رفتن لینک‌سازی‌های داخلی سایت، حذف محتواهای ایندکس شده و البته عدم وجود صفحاتی که لینک‌های خارجی را دریافت کرده بودند موجب کاهش اعتبار و ارزش این دامنه می‌شود. یکی از روش‌های مقابله با این اتفاق مراجعه به سایت Archive.org و بررسی صفحات ذخیره شده از این دامنه است.در این روش صفحات ارزشمند دامنه شناسایی شده و ساختار آدرس دهی و محتوای صفحات مجددا بر روی هاست شما شبیه‌سازی می‌شود.

  • اطلاعات تماس و برندینگ سایت‌ها تغییر می‌کند یا مشابه است

شاید رایج‌ترین اشتباه در ساخت PBN استفاده از اطلاعات، برندینگ، محتوا و تصاویر یکسان در همه سایت‌ها باشد. این کار شناسایی ارتباط سایت‌ها و هدف شما از راه‌اندازی یک شبکه لینک را برای گوگل ساده می‌کند.برای جلوگیری از این مشکل دقت کنید که لوگو، اطلاعات تماس، موقعیت جغرافیایی، تصاویر و متون سایت، صفحه درباره ما و … برای هر سایت کاملا اختصاصی و دقیق باشند.

  • محتوای سایت‌ها به روزرسانی نمی‌شود یا مشابه هم است

در گذشته همین که شما یک دامنه یا وبلاگ جدید می‌ساختید کفایت می‌کرد و می‌توانستید با کپی کردن محتوا از سایت‌های معتبر به راحتی شبکه خود را به روز و تازه نگه دارید. ولی اگر امروز قصد راه‌اندازی PBN دارید به این نکته دقت کنید که هرکدام از سایت‌های قرار گرفته در شبکه باید محتوایی اختصاصی و کاملا متفاوت داشته باشند.

  • سایت‌های قرار گرفته در یک شبکه به جای دیگری لینک نداده‌اند

هدف اصلی از راه‌اندازی Private Backlink Network انحصاری بودن است، ولی همین امر موجب می‌شود که فعالیت‌های شما برای گوگل قابل تشخیص شود. اگر همه سایت‌هایی که در یک شبکه قرار می‌گیرند فقط به تقویت یکدیگر بپردازند و به هیچ سایت دیگری در حوزه فعالیت خود لینک نداده باشند، از نظر گوگل احتمال حضور آنها در یک شبکه زیاد است.برای جلوگیری از این مشکل باید سایت‌های مرجع و مرتبط با حوزه کاری هر دامنه را شناسایی کرده و در محتوا یا بخش‌های مختلف صفحات به آنها لینک دهید.

  • دامنه‌های شما لینک جدیدی دریافت نمی‌کنند یا در شبکه‌های اجتماعی فعال نیستند

دامنه‌های خریداری شده در ابتدا اعتبار و لینک‌های مناسبی دارند، ولی باید برنامه‌ای برای حفظ و ارتقای آن نیز داشته باشید.اگر سایت شما لینک‌های جدیدی دریافت نکند یا سیگنال‌های رضایت کاربر مثل واکنش و معرفی در شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشد به مرور ارزش و اعتبار خود را از دست می‌دهد. در نتیجه لینک‌سازی خارجی برای سایت‌هایی که در شبکه شما هستند نیز همچنان یکی از وظایف مهم شما خواهد بود.

چرا بک لینک PBN نسازیم؟

چرا بک لینک PBN نسازیم؟

  • ساخت و نگهداری بک لینک PBN بسیار گران است

اگر به نکته ذکر شده در قسمت قبل توجه نکنید، راه اندازی PBN ممکن است ساده و ارزان به نظر برسد، اما احتمال تشخیص آن توسط گوگل و مجازات سایت‌ها بسیار زیاد است.خرید دامنه، هاست، IP اختصاصی، مدیریت سایت، ایجاد پیوند خارجی و به روزرسانی محتوا همه فعالیت هایی هستند که زمان و هزینه زیادی را از شما می‌گیرند. اگر هنوز در فکر ایجاد شبکه شخصی خود هستید، به خاطر داشته باشید که باید آن را تأمین کنید.

(برای کسب اطلاعات بشتر بر روی تعریف هاست و انواع سرویس های میزبانی وب کلیک کنید.)

  •  ایجاد یک شبکه قدرتمند زمان بر است

 شما دائماً در حال نظارت و خرید دامنه‌های منتشر شده هستید، صفحات قدیمی سایت را شناسایی کرده و آن‌ها را در میزبان خود بازسازی می‌کنید، اطلاعات تماس، لوگو و محتوای اختصاصی را برای هر کدام درج می‌کنید و به طور مداوم محتوای جدید و اختصاصی را در کنار گذاشتن آن‌ها به سختی انجام می‌دهید کار سخت و زمان بری است.این مشکل زمانی به وجود می‌آید که متوجه شوید برای ساختن یک PBN قوی به مقدار زیادی از این سایت‌ها نیاز دارید و زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا مزرعه شما به ثمر برسد.

  •  از سایت خود غفلت می‌کنیم

اگر زمان و انرژی صرف تولید و به روزرسانی بک لینک PBN را به تولید محتوای ارزشمند و تقویت سایت اصلی اختصاص دهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ واقعیت این است که تقریباً ۹۰ درصد از سایت‌های اینترنتی رقابت چندانی برای رسیدن به صفحه اول و یا حتی رتبه‌بندی گوگل ندارند.فعالیت‌های جانبی و یافتن راه‌هایی برای فریب گوگل باعث می‌شود که تمرکز و زمان کافی برای سایت خود نداشته باشیم.

  • بهترین دوست شما بزرگترین دشمن شما می‌شود

گوگل دوست خوب ماست! بله، ما تا زمانی که به SEO ایمان نداشته باشیم، فرصتی برای موفقیت در سئو نیز نخواهیم داشت.ما و گوگل هر دو یک هدف را دنبال می‌کنیم که آن رضایت کاربر است. هر بار که در مسیر رضایت کاربران قدم می‌گذاریم، عملا این پیوند دوستی را تقویت می‌کنیم و شانس بیشتری برای کسب جایگاهی در نتایج جستجو خواهیم داشت.