CDN چیست؟ چه کاربردی دارد؟

CDN چیست؟ چه کاربردی دارد؟

CDN یا (Content Delivery Network) که به آن شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا می گویند باعث می‌شود که بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها اطلاعات هر سایتی را از نزدیک‌ترین سرور به محل زندگی‌شان دریافت کنند و این امر باعث افزایش سرعت لود سایت و بهبود سئو سایت می‌شود.

CDN به معنای شبکه تحویل محتوا است. همانطور که از نامش پیداست این شبکه شامل گره‌های توزیع شده است که ( سرورهای موقعیت مکانی نامیده می‌شود) به تحویل محتواها (صفحات وب ویدیو، تصویر و غیره) به کاربر نهایی براساس مکان کاربر، سرور مبدأ محتوا و مکان سرور لبه (edge) کمک می‌کند. گره‌های CDN دارای قابلیت‌های ذخیره کردن محتوا هستند و می‌توانند محتوا را از یک موقعیت جغرافیایی نزدیک به کاربر نهایی منتقل کنند. گره‌های CDN در مکان‌های جغرافیایی متعددی توسط تأمین کننده CDN مستقر می‌شوند و می‌توانند در شبکه‌های ISP مختلفی (ارائه دهنده خدمات اینترنت) توزیع شوند.

CDN تمام سرورهای اینترنت در سطح دنیا را پوشش می‌دهد. هنگامی که از این سیستم روی سایت خود استفاده می‌کنید اطلاعات سایت شما روی تمام این سرورها کپی و نگهداری می‌شود و هنگامی که کاربری وارد سایت شما می‌شود محتوای سایت (معمولا اطلاعات ثابت مثل فایل های چندرسانه ای، کدهای CSS و جاوااسکریپت ها) از نزدیک‌ترین سرور لود می‌شود و به طور مسقیم به هاست شما متصل نمی‌شود که انجام این مورد باعث افزایش چشمگیر سرعت سایت شما خواهد شد.

 

مزایای شبکه تحویل محتوا یا (CDN) چیست؟

استفاده از CDN می تواند به هاست و سرور شما قدرت بیشتری ببخشد و مزایای بسیار زیادی را برای سایت و کسب و کاری که در آن از CDN استفاده می کنید به ارمغان آورد.

نصب و راه اندازی ساده و آسان

افزایش میزان بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل

راه کاری عالی برای جلوگیری از حملات DDOS به سرور سایت

هزینه بسیار پایین برای استفاده (به دلیل استفاده چندین نفر از سرورها)

افزایش رضایت بازدیدکننده از سایت و کسب و کار شما به دلیل لود بسیار سریع سایت

افزایش امنیت سایت‌ها (چرا که بیشتر ارتباط ها به صورت غیر مستقیم و محافظت شده هستند.)

افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سیستم بازدید کنندگان به دلیل لود داده ها از نزدیک ترین CDN

افزایش میزان پهنای باند و کاهش مصرف ترافیک اصلی سرور، به عنوان مثال اگر سرور شما ۱۰ گیگابایت پهنای باند ارائه می کند وقتی شما از یک CDN که دارای ۱۰ node است استفاده می‌کنید در حقیقت شما ۱۰ * ۱۰ گیگابایت به پهنای باند خود افزوده‌ اید.

Content Delivery Network

CDN چگونه کار می کند؟

 در هر شهری در منزلتان نشسته‌اید و یک درخواست را در موتور جستجو یا یک آدرس وب را در قسمت URL تایپ می‌کنید سپس اینتر را فشار داده و منتظر می مانید.

درخواست شما از یک جای ناشناخته دور دریافت می‌شود. میلیاردها اطلاعات بین سرور مبدأ و کامپیوتر یا موبایل شما توزیع می‌شود. مدیریت این کار با محتوای استاتیک دشوار است. بیشتر صفحات وب شامل صدها عنصر هستند که از متن ساده تا محتوای چندرسانه‌ای تعاملی طبقه‌بندی شده‌اند.

فقط باید استدلال کرد که هرچه به منبع نزدیک‌تر باشید درخواست شما سریع‌تر پردازش می‌شود. درخواست‌ها براساس نزدیکیِ سرور شبکه به کامپیوترِ درخواست دهنده پردازش می‌شوند. با ذخیره‌سازی داده‌ها و انتشار چندین درخواست برای یک اطلاعات یکسان در طول شبکه بجای فقط یک سرور، بار ترافیک متعادل‌تر خواهد شد. این کار باعث می‌شود مشکلات قدیمی مثل بارهای کُند صفحه، بروز اختلال در خدمات برطرف شوند.شرکت‌هایی که به طور روزانه شاهد ترافیک سنگینی در وب‌سایتشان هستند می‌توانند از CDN استفاده کنند. وقتی کاربران زیادی به طور همزمان به یک صفحه وب و یک محتوای خاص مثل ویدیو دسترسی پیدا می‌کنند، CDN باعث می‌شود این محتوا بدون تأخیر به هریک از آن‌ها ارسال گردد.

 

CDN های رایگان

انواع مختلفی از شبکه های توزیع محتوا (CDN) در سرتاسر دنیا وجود دارد که هر کدام از آن ها بنا به امکاناتی که ارائه می دهند نسخه های رایگانی را هم دارند که می توان استفاده کرده و برای دسترسی بیشتر به امکانات موجود نسخه تجاری خریداری کنید. یکی از معروف ترین این شبکه های توزیع محتوا CDN کلودفلر (Cloudflare) و همچنین ابر اروان برای کاربران ایرانی است که با استفاده از آن قادرید تا از امکانات رایگانی که به شما ارائه می دهد در سایت خود استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

از جمله این مزیت ها می توان به جلوگیری از خرابکاری ها با حمله به سرور سایت، استفاده از سیستم کش برای توزیع فایل های سایت در سرورهای موجود این شبکه CDN در سرتاسر دنیا و… اشاره نمود.

 

ارائه دهندگان CDN در دنیا

Fastly

Akamai

Js deliver

Cloud flare

CD network

Google cloud CDN

Amazon cloud front

Microsoft azure CDN