طراحی سایت رسپانسیو و یا واکنشگرا

طراحی سایت رسپانسیو و یا واکنشگرا

سایت Responsive

طراحی ریسپانسیو یک روشی است که طراح بر مبنای آن صفحه را به نحوی طراحی می‌کند که با دستگاهی که در آن نمایش داده می‌شود تطبیق پیدا می‌کند. در این روش، طراحی و توسعه به گونه‌ای انجام می‌گیرد که بهترین تجربه برای کاربران دستگاه‌های مختلف رقم زده شود. 

در طراحی ریسپانسیو از ترکیب تصاویر، گریدها و طرح‌های انعطاف‌پذیر در کنار کاربرد منطقی و زیرکانه CSS استفاده می‌شود. در این حالت با تغییر محیط کاربری از وضعیت لپ‌تاپ به گوشی هوشمند، وب‌سایت به سرعت با اندازه و رزولوشن صفحه و همچنین میزان پشتیبانی دستگاه مورد نظر از اسکریپت‌ های مختلف تطبیق پیدا می‌کند. طبیعتاً فناوری لازم برای واکنش خودکار به درخواست کاربر باید در سایت و مرورگر کاربر وجود داشته باشد.

 

معایب طراحی سایت رسپانسیو

استفاده از طراحی ریسپانسیو هیچ مزیتی را در سرعت بارگذاری سایت برای کاربران موبایل ایجاد نمی‌کند. بزرگ‌ترین معضل طراحی ریسپانسیو را مدت زمان و سرعت بارگذاری تصاویری دانست که باید با اندازه صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده کاربر تطبیق پیدا کنند. دقت داشته باشید که فرآیند تغییر اندازه تصاویر برای نمایش در تبلت یا گوشی‌های هوشمند می‌تواند تحت تأثیر قدرت محدود دستگاه‌های موبایل قرار بگیرد و دچار وقفه یا کندی شود.

 برخی از مرورگرهای موبایل از مدیا کوئری‌ها  پشتیبانی نمی‌کنند. مدیا کوئری‌ها در واقع دستورالعمل‌های CSS هستند و پشتیبانی مرورگر مورد استفاده کاربر برای نمایش صحیح طراحی ریسپانسیو ضروری است. البته این مشکل با به‌روزرسانی‌های منظم سیستم‌های عامل، اپ‌ها و دستگاه‌های موبایل و پشتیبانی روزافزون آن‌ها از طراحی ریسپانسیو به سرعت در حال برطرف شدن است.

معایب طراحی سایت رسپانسیو

مزایای طراحی سایت واکنشگرا

بزرگ‌ترین مزیت طراحی ریسپانسیو، صرفه‌جویی در وقت و تلاشی است که به منظور طراحی برای دستگاه‌های مختلف مورد نیاز است.استفاده از طراحی ریسپانسیو برای مسئولان سایت به این معنی است که فقط یک نسخه از سایت وجود دارد که باید به‌روزرسانی شود. بنابراین هر محتوایی که وجود دارد در یک مکان قرار می‌گیرد و همه چیز ساده‌تر خواهد شد.

برای طراحان و توسعه دهندگان سایت نیز در مقایسه با ایجاد چندین stylesheet مختلف کار ساده‌تر یا سازمان‌یافته‌تری در پیش خواهد بود؛ البته نمی‌توان زمان و تلاش لازم برای طراحی یک سایت ریسپانسیو مطمئن و بدون ایراد را دست کم گرفت. در هر صورت، از این طریق همه کدهای CSS در یک جا قرار می‌گیرد و برای ایجاد هر تغییر کوچکی نیاز به ویرایش چندین و چند فایل مختلف نخواهید داشت.

 

طراحی سایت رسپانسیو در سئو سایت تاثیری دارد؟

بله  طراحی رسپانسیو بسیار در سئو سایت تاثیر دارد. لازم است بدانید که گوگل وب سایت هایی را که کاربر پسند نیستند، جریمه می‌کند. طبعاً چنین سایت‌هایی نمی‌توانند رتبه بالایی کسب کنند، زیرا کاربر پسند بودن و کیفیت بالای تجربه کاربری، یکی از معیارهای مهم گوگل برای امتیاز دهی به سئو سایت است. بنابراین در صورتی که کسب رتبه بالا و نمایش بهتر در نتایج جستجو برای شما مهم است، باید نسبت به طراحی ریسپانسیو وب سایت خود اقدام کنید.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سئو و بهینه سازی عکس ها برای موتورهای جستجو را مطالعه کنید)

طراحی سایت رسپانسیو در سئو سایت تاثیری دارد؟

سایت رسپانسیو و وب اپلیکیشن موبایل چه تفاوتی دارند؟

در طراحی ریسپانسیو، وب سایت شما از صفحه نمایش‌ هایی با اندازه‌ها و رزولوشن‌ های مختلف پشتیبانی می‌کند، بنابراین سایت شما بدون هیچ مشکلی در موبایل و تبلت نیز نمایش داده می‌شود. اما در طراحی سایت ویژه نسخه موبایل، طراح سایت یک پوسته و طراحی متفاوت برای نسخه موبایل وب سایت شما می‌سازد. در در واقع هنگامی که برای وب سایت خود نسخه موبایل تهیه می‌کنید، دو وب سایت جداگانه ایجاد می‌شود که هریک نیز به محتوای متفاوت و یکتا نیاز دارند. زیرا استفاده از محتوای یکسان در دو وب سایت، جریمه گوگل و امتیاز منفی را در پی خواهد داشت.پنالتی گوگل چیست؟

اما با طراحی ریسپانسیو، محتوای وب سایت شما بدون هیچ مشکلی در همه دستگاه‌ها قابل اجراست و نیازی هم به ایجاد نسخه موبایل و تهیه محتوای جداگانه برای آن ندارید.

 

آیا سایت ورد پرس رسپانسیو است؟

رسپانسیو بودن و نبود سایت شما به قالب انتخابی شما بستگی دارد ،قالب وردپرس معادل یک قالب برای وب سایت استاتیک است و طراحی و چیدمان محتوای شما را کنترل می کند،بنابراین باید توجه کنید که از قالب های ریسپانسیو برای وبسایت خود استفاده کنید..