کنیبالیزیشن Cannibalization چیست؟چگونه آن را رفع کنیم؟

کنیبالیزیشن Cannibalization چیست؟چگونه آن را رفع کنیم؟

کنیبالیزیشن چیست؟

زمانی که یک وب سایت با ارائه مقالات خوب و مفید، در حال رشد و رتبه گیری است، ممکن است مطالب مختلف آن وارد رقابتی ناخواسته با یکدیگر شوند. در این حالت، سایت دچار کنیبالیزیش یا همنو‌ع‌خواری یا Keyword Cannibalization می شود . زمانی که تعدادی از  مطالبها و پست ها  یک وب سایت برای یک ورودی یکسان در گوگل رتبه گرفته باشند، با یکدیگر به طور ناخواسته وارد رقابت می شوند. همنوع‌خواری به این معنی است که مطالب و پست های یک سایت، ناخواسته رتبه همدیگر را می‌خورند و بایکدیگر رقابت می کنند در نتیجه رتبه هر دوی آن ها افت می کند.

این اتفاق زمانی می افتد که دو محتوا شباهت های زیادی به یکدیگر داشته و برای یک کلمه کلیدی مشابه بهینه و سئو  شده باشند. بنابراین، باید توجه داشته باشید زمانی که پست ها و مطالب سایت برای کوئری‌ های مشابه در موتورهای جستجو مانند گوگل بهینه می شوند، این محتواها و مطالب، به تدریج رتبه همدیگر را می‌خورند. هر کدام از مطالب برای بهبود وضعیت خود این کار را انجام می دهند. گوگل به طور معمول برای یک ورودی مشخص، تنها یک تا دو نتیجه را از یک وب سایت نمایش می دهد. در صورت بالا بودن اعتبار دامنه سایت، تعداد نتایج نهایتاً عدد 3 خواهد بود. دقت کنید، کنیبالیزیشن مفهومی جداگانه از محتوای تکراری یا Duplicate Content است. در کنیبالیزیشن، دو محتوا شبیه یکدیگرند ولی در محتوای تکراری، تقریباً کل مطلب با هم یکسان است.

 

چگونه کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم ؟

ممکن است  تا کنون این موضوع را نمی‌دانستید و حالا می‌خواهید بدانید که آیا وب سایت شما دچار مشکل کنیبالیزیشن است یا نه. بهترین راه برای تشخیص این موضوع استفاده از عبارت زیر است: 

Site:example.com “keyword”

به‌جای example.com آدرس سایت خودتان را و به‌جای keyword هم کلمه کلیدی مورد نظرتان را قرار دهید. حالا نتایجی در صفحه گوگل نمایش داده می‌شود و مقالاتی که ممکن است از نظر محتوا به هم شبیه باشد را برای شما نمایش می‌دهد. 

 

چرا کنیبالیزیشن در کلمات کلیدی یک مشکل به حساب می آید؟

زمانی‌که ربات‌های گوگل در سایت شما به خزش مشغول هستند مشاهده می‌کنند که چندین صفحه از وب‌سایتتان برای یک کلمه‌ کلیدی مرتبط وجود دارند، اما گوگل مجبور است از بین آن‌ها، باارزش‌ترین صفحه را انتخاب کند. در این صورت ممکن است از بین مقاله‌های موجود سایت شما به ازای یک کلمه کلیدی ، دو عدد از صفحات شما توسط گوگل در صفحه اول جستجو قرار گیرند. بسیاری از افراد بعد از مشاهده دو لینک از وب سایت‌شان در صفحه اول گوگل خوشحال می‌شوند، اما این موضوع را نمی‌دانند که اگر این مشکل را برطرف کنند ممکن است در رتبه اول گوگل قرار بگیرند و نرخ کلیک CTR بهتری دریافت کنند. 

چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت آسیب میزند؟

چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت آسیب میزند؟

 

1- تغییر صفحه پیشنهادی در نتایج جستجو

گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که در نتایج سرچ یک کلمه کلیدی جایگاه داریم؛ اما در طول زمان صفحات مختلفی از سایت ما در صفحه جستجوی گوگل برای آن کلمه کلیدی نمایش داده می‌شوند. در این موارد با مشکل تغییر URL ها در نتایج جستجو رو به رو می‌شویم. مشاهده چنین اتفاقاتی معمولاً به این معنی است که گوگل نمی‌تواند بفهمد که کدام صفحه ما باید برای این کلمه کلیدی جایگاه بگیرد.

برای مثال یک صفحه از سایت ما که نرخ کلیک بالایی دارد، توسط صفحه دیگر که نرخ کلیک کمتری دارد، کنیبال می‌شود. در نتیجه گوگل مرتباً این دو صفحه را به جای هم در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. به این ترتیب صفحه‌ای که هدف اصلی ما برای این عبارت است شانس جذب کاربران بیشتر را از دست خواهد داد.

2-نوسان رتبه و جایگاه صفحات در نتیجه جستجو

تغییر صفحه هدف معمولا با تغییر جایگاه همراه است.زمانی‌که اطلاعات جمع‌آوری شده را بررسی می‌کنیم متوجه تغییرات ناگهانی در رتبه سایت در یک عبارت خواهیم شد. به‌عنوان مثال یکی از این صفحات در رتبه 4 و دیگری در رتبه 8 نمایش داده شده و جایگاه ما در عبارت هدف به صورت مداوم تغییر می‌کند.

3-هدف گذاری و برنامه ریزی سخت میشود 

دو صفحه که هردو پاسخ مناسبی برای کاربر بوده و در نتایج جستجو جایگاه دارند، انتخاب میان آن‌ها واقعا سخت است. حتی هنگام لینک‌سازی داخلی و خارجی نیز نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که کدام‌یک پیشنهاد بهتری برای کاربر بوده و باید جایگاه بالاتری داشته باشند.

در این موارد، اعتبار صفحات ما به جای تمرکز روی یک صفحه بین دو یا چند صفحه تقسیم می‌شود و هیچ یک از صفحات به اندازه‌ای قوی نیستند که جایگاه بالاتری کسب کنند.

4-جایگاه گرفتن یک صفحه اشتباه

این مشکل معمولاً زمانی رخ می‌دهد که صفحه یک محصول به جای صفحه دسته‌بندی (یا برعکس) در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. برای مثال زمانی که کاربر عبارت “هندزفری بی سیم سامسونگ” را جستجو می‌کند انتظار دارد یک صفحه دسته‌بندی که گزینه‌های متفاوتی در آن نمایش داده شده را ببیند. اگر صفحه مربوط به یک محصول خاص نمایش داده شود، به دلیل محدود بودن انتخاب شانس تبدیل کاربر به خریدار کاهش پیدا می‌کند.

جلوگیری و رفع کنیبالیزیشن

جلوگیری و رفع کنیبالیزیشن

 

1- لینک سازی داخلی 

به وسیله لینک سازی داخلی، می‌توانید به گوگل بفهمانید که کدام یک از مقالات شما مهم‌تر است و باید رتبه بالاتری را کسب کند. بدین منظور می‌توانید از پست‌های کم اهمیت‌تر با همان کلمه کلیدی، به پست مهم‌تر خود لینک دهید و از هم نوع خواری نجات پیدا کنید!

2-ادغام مقالات

در اکثر مواقع بهترین راه حل، یکی کردن پست‌ها است. برای استفاده از این راه حل، می‌توانید هر دو یا چند پست مشابه را در یک مطلب جامع، بازنویسی کنید. این کار به ارتقا رتبه سایت شما کمک شایانی می‌کند و مشکل کنیبالیزیشن نیز برطرف می‌شود.

3-از ریدایرکت 301 استفاده کنید 

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به شما امکان‌ می‌دهد با لینک دادن تمام صفحات کمتر مرتبط سایت به یک نسخه معتبر و باکیفیت، صفحاتی که درگیر مشکل همنوع خواری هستند را با هم تلفیق کنید.

توجه داشته باشید که این روش فقط برای صفحاتی با محتوای مشابه و آن‌هایی که با جستجوی کلمات کلیدی خاص مطابقت دارند، مناسب است.

4-صفحات لیندیگ جدید ایجاد کنید 

ممکن است در سایت خود صفحه لندینگ نداشته باشید که تمام صفحات محصول شما را در یک مکان با هم تلفیق شوند.

در این حالت، شما‌ می‌توانید از ایجاد یک صفحه لندینگ منحصر به فرد به عنوان معتبرترین صفحه منبع سایت خود استفاده کنید و از آنجا به سایر صفحات خود لینک بدهید.

مثلا در مثال فروشگاه کفش، ممکن است صفحه‎ای به نام «کفش پیاده‌روی» و صفحه دیگری به نام «کفش ورزشی مردانه» ایجاد کنیم.

5-استفاده از یوآست سئو

گر بعد از نوشتن مقاله یا تولید محتوای یک صفحه، در ابزار یوآست سئو کلمه کلیدی اصلی اش را وارد کنید، دفعه بعد که به اشتباه خواستید یک مقاله با همین کلمه بنویسید، در زمان تعیین کردن کلمه کلیدی اصلی صفحه، یوآست سئو به شما هشدار میدهد و میگوید که قبلا چنین صفحه ای در سایت تان وجود داشته. این هم یکی دیگر از راهکارها برای پیشگیری از کنیبال است.